Vi forlængede sommeren med en uge på Mallorca i oktober, og der var virkelig sommer med masser af sol og varme. Vi havde lejet en bil, som vi brugte flittigt, så vi fik set mange forskellige sider af øen. Der blev nu også tid til bare at slappe af og nyde ferien, som f.eks. her på Port de Sollers strandpromenade.

Vi boede i Port de Soller, som er en mindre havneby på Mallorcas vestkyst. Byen breder sig på bjergskrænterne rundt om en næsten cirkelrund bugt. Her var rigtig dejligt, og trods ganske mange turister, var der roligt og fredeligt.

Selvfølgelig kørte vi med sporvognen fra Port de Soller til Soller få kilometer derfra. Det er vist et "must" for alle turister, og der var mange passagerer på de hyppige afgange.

Fra Soller kan man køre videre med tog til Palma - det gjorde vi nu ikke. Både sporvogn og tog er omkring 100 år gamle og blev bygget af de rige appelsindyrkere i området, for at appelsinerne kunne komme til Palma. Appelsinerne betød velstand for Soller-området, der dog var ret utilgængeligt gemt bag Tramunbjergene.

I dag er vejen til Soller noget nemmere, da der er bygget tunnel gennem bjergene.

De legemsstore skulpturer her står i byen Inca, der ligger sådan ca. midt på øen. Måske lidt svært se, men personerne laver sko. Inca er nemlig kendt for sine lædervarer. Herfra kommer bl.a. den berømte Camper-sko, men også mange andre fine lædervarer som tasker og bælter. (Hvorfor købte jeg dog ikke den taske, jeg kiggede på ?)

Vi fortsatte videre til nordøstkysten og stoppede i Port d'Alcudia tæt på det store ferieområde Alcudia. Meget tiltalende og meget fredeligt.

Vi forvildede os en smule længere nordpå og befandt os pludselig i Alcanada, som var en lille perle. Her var lidt bebyggelse, en lillebitte strand, et par hoteller og restauranten La Terraza, der nærmest ragede ud i vandet. Et skønt sted.

De meget lækre og velsmagende tapas fik vi i Port Andratx, som er en lille by på sydkysten. Vi satte os i en af restauranterne på strandpromenaden og spiste, mens vi sugede sol og indtryk til os. Vi gav os god tid for udsigten var bare fantastisk....

Så gik turen til storbyen Palma, hvor vi parkerede i et tilfældigt parkeringshus. Da vi trådte ud i lyset, spærrede vi øjnene op, for vi stod lige overfor katedral og kongeslot, og det så helt forrygende ud. Der var heldigvis også en cafe, hvor vi slog os ned for lige at betragte det flotte skue.

Senere kiggede vi nærmere på de to imponerende bygninger - også indvendigt, og vi gik en tur i de nærliggende små smalle gader, hvor der var et mylder af mennesker.

Vi hoppede på en hop-af-og-på bus, for at få set lidt mere af Palma. Vi tog hele turen rundt gennem Palmas forskellige kvarterer. Bussen kørte også op til den højtliggende fæstning Belvere, hvorfra der var en flot udsigt over byen.

Et af de lidt morsomme syn, var de mange hoveddutter, som tidligere passagerer havde smidt af rundt omkring i træer og lamper og som her ovenpå busskuret. Det var nærmest små kunstneriske installationer.

Så kom vi til Valldemossa, som er en vildt charmerende bjergby, der virkelig tiltrækker turister og ikke mindst vandrerer. Den lille by er gammel og rustik og fyldt med træer og blomster. Byen har et gammelt kloster med Chopin-museum og et kongeslot. Forklaringen på museet er, at Chopin og hans samlever George Sand boede her i vinteren 1838/39. Vi så nu ingen af delene, men fik set en del af selve byen.

Fra Valldemossa var der ikke langt hjem til hotellet, men turen tog sin tid, for vi kørte på snoede bjergveje. Til gengæld var der mange flotte udsigter.

Alfabia er et gammelt gods med en skøn og frodig have. Her er terrasser, vandanlæg, pergola, palmer og masser af andre træer og planter. Det hele er omkranset af bjerge. Indvendigt kan man se, hvordan mallorcinske adelsslægter boede. Alfabia var en skøn lille fredfyldt oase.

Raixa er et gammelt herresæde, som i 1700-talllet blev overtaget af kardinal Despuig, som boede i Rom. Han byggede det om og anlagde haven i italiensk stil. Raixa var i Despuig-slægtens eje indtil 2002, men ejes nu af offentlige myndigheder, som løbende renoverer ejendom og have. Begge dele kan ses, men åbningstiden er ret begrænset, så vi var heldige at komme på det rette tidspunkt.

Heldige fordi det var utrolig flot og spændende. Haven foran huset er jævn og flad, mens haven bagved er anlagt i flere etager op ad en meget skrånende bjergside. Vi fik ikke set den øverste del af haven, for benene var ikke lige indstillet på de mange trapper.

Vores hotelværelse var denne gang nærmest en campinghytte. Den var gammel og nedslidt, men fungerede faktisk helt ok. Dog savnede vi lidt udsigt, og der var lovlig langt at gå ned til den livlige strandpromenade.

På den anden side var vi her kun lidt morgen og aften, så det gik alligevel. Som altid får man hurtigt nogle rutiner, så efter morgenmaden og inden aftensmaden satte vi os i poolområdet, hvor der var trådløst net. Så kunne vi lige se de nyeste billeder på Instagram og tjekke vejr og nyheder.

Man kunne godt købe aftensmad på hotellet og det gjorde vi de første 2 aftener, men maden var ret kedelig, og det var spisesalen også.

Men heldigvis lå der en ganske udmærket restaurant lige i nærheden, så der spiste vi aftensmaden resten af tiden. Og vi sad udenfor og spiste hver aften - det var bare skønt.

Alt i alt havde vi en rigtig dejlig ferie på Mallorca, som har rigtig meget at byde på. Vi kommer gerne igen, men vil så vælge et andet hotel.