ambæks verden. billedarkiv 2016: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1 halvår
2007 og 2006

31.12.16. Ligesom de 2 foregående år havde vi købt en færdig nytårsmenu, der bare skulle anrettes. Vi startede med disse meget lækre hapsere.
31.12.16. Vi fortsatte med en ligeså lækker forret, men så kunne jeg ikke mere. Jeg havde influenza og bestemt ikke den store appetit.
26.12.16. Mere jul 2. juledag, hvor mange gaver blev uddelt hos Mette og Thomas. Men først efter en dejlig julefrokost, og en omgang pakkeleg.
26.12.16. Jacob fik en hat i pakkelegen, så nu er han klar til nytårsaften.
26.12.16. Det er Mette også, for hun fik også en hat.
26.12.16. Den første gave var vores fællesgave til alle vores børn og børnebørn: den traditionelle forårstur, som i 2017 går til Sydfyn.
26.12.16. Så nåede vi til pakkerne, hvor begejstrede jubelråb afslørede, at man fik opfyldt sine ønsker. Storms nye tastatur kom i brug med det samme.
26.12.16. Til slut blev mor her overtalt til at prøve et virtual reality-spil. Jeg prøvede at være kok, og det var ganske sjovt.
25.12.16. Julen fortsatte juledag, for der var flere gaver, der skulle deles ud.
24.12.16. Vi holdt juleaften hos tvillingerne. Pigerne fik bl.a. hver sin hatchimal, og det satte sit præg på aftenen, for de skulle nusses og aes før de klækkede.
27.11.16. Den traditionelle klippe/klistredag 1. søndag i advent. Rigtig hyggelig og kreativ eftermiddag med børn og børnebørn.
27.11.16. Der blev lavet adskillige fine dekorationer til julens lys.
27.11.16. Flicka fik stjernekursus af Jacob, og hendes stjerne blev helt perfekt.
27.11.16. Anna kastede sig ud i en stjerne flettet af hele 14 strimler. Det krævede megen koncentration. Første forsøg gik i vasken, men den næste blev flot.
27.11.16. Nadia var æbleskivebager noget af tiden. Ummm - de var lækre.
19.11.16. Vi fik et tilbud om at besøge Turning torso i Malmø. Det er Skandinaviens højeste bygning, og normalt er der ikke adgang for andre end beboerne, så vi tog imod tilbuddet.
19.11.16. Vi var meget heldige med vejret, så udsigten fra etage 53 var helt fænomenal. Bagefter blev der tid til lidt shopping i Malmø.
6.11.16. Der skulle hele 10 lys i Jeppes fødselsdagslagkage denne gang. Familie og venner mødte talstærkt op, så det blev en festlig eftermiddag.

3.10.16. Vi holdt efterårsferie den første uge af oktober, og turen gik sydpå til sol og sommervarme i Andalusien. Med Fuengirola som base fik vi set spændende steder i området.

4.10.16. På besøg i bjergbyen Ronda med den berømte bro over den meget dybe kløft. Ronda er en skøn lille by, der kan byde på meget mere end broen.
4.10.16. Ronda ligger højt og er omgivet af bjerge, så der er masser af flotte udsigter, men også en meget gammel og meget charmerende gammel bydel.
5.10.16. Turen gik til den engelske klippeø Gibraltar, hvor vi var på en spændende rundtur. Ud over den dominerende klippe er der både by, havn og lufthavn.
5.10.16. Vi fik også set de søde og flabede Gibraltar-aber.
7.10.16. På aftentur i det gamle arabiske palads Alhambra. Meget smukt med lys på, men ville nu hellere have set det i dagslys.
7.10.16. Vi kom indenfor i de gamle bygninger og det var ganske imponerende.
8.10.16. Udsigt over Malaga, hvor vi bl.a. så den store katedral og Picasso-museet.
9.10.16. Hele weekenden var der fest i Fuengirola, og rigtig mange piger og kvinder havde trukket i det store flamingo-skrud. Mændene steg til hest eller styrede 2- eller 4-spands hestevogne rundt i gaderne. Meget flot og festligt.
25.9.16. Det fine søndagsvejr var som skabt til en tur i Valbyparken. Primært for at se temahaven med Dahlia. Måske skulle jeg prøve denne Peppermint Splash hjemme i haven næste år?
16.9.16. Mette fejrede sin fødselsdag på dagen. Mette ELSKER bare at få gaver, og hun gav sig god tid til at pakke ud og glæde sig over de mange dejlige ting, hun blev begavet med.
12.9.16. Sommeren kom i september, og det var skønt havevejr. Der blev både beskåret, luget og plantet nyt og bare slappet af.
28.8.16. De skønne georginer står i fuldt flor.
27.8.16. Den sidste uge af ferien stod den på masser af sol og varme i skønne Kroatien, hvor vi boede på et hotel ved Makarska-riveraen lige ud til det blå Adriaterhav.
27.8.16. Vi havde bestilt rejsen ret sent og fik bagside-udsigt. Vi blev lidt skuffede, men det var egentlig ganske rart med skygge på altanen det meste af tiden. Bjergene var også ganske imponerende og lejligheden var stor, ny og ganske flot.
27.8.16. Hotellet lå i udkanten af Makarska, som er den største by i området. Det var højsæson, der var masser af mennesker overalt - ikke mindst på de mange, men smalle strande.
27.8.16. Trafikken ved riveraen foregår ad den smukke snoede og meget trafikerede kystvej. Her var mange flotte udsigter.
27.8.16. Vi besøgte flere af de små byer nord og syd for Makarska. De var ret ens: en lille by med en havn, strand og en fin promenade. Ens for dem alle var også manglen på parkeringspladser.
27.8.16. Vi gik ture på den meget livlige strandpromenaden ved hotellet, og vi tog med det lille tog, som kører fra Makarska centrum og 8 km mod nord. Vores hotel lå 4 km fra centrum som sidste hus i byen, derefter fortsatte toget 4 km gennem et smukt naturområde.
27.8.16. Vi kom også til Dubrovnik, men det blev ikke den store oplevelse. Det tog sin tid at køre dertil, derefter måtte vi vente for at få en parkeringsplads, og da vi endelig kom til indgangen, blev vi mødt af disse trapper. Bent opgav på stedet, så jeg gik ned og kiggede lidt. Først senere fandt vi ud af, at der er andre og mere komfortable indgange, men da var det tid til at vende næsen hjemad.
27.8.16. Restauranter og cafeer var der nok af langs promenaden, men maden var ikke specielt fantastisk, dog var disse kreative kartoffelchips meget lækre. Nok ikke vores bedste ferie, men dejligt alligevel. Og der er smukt i Kroatien.
18.8.16. Det Kongelige Biblioteks have er for tiden et populært sted for pokemonjægere. Jeg var her nu for at spise frokost efter et besøg i Rigsarkivet.
17.8.16. Vi spiste frokost på Bakken, og fik kigget nærmere på Korsbæk. På denne helt almindelige onsdag var der ikke proppet med mennesker.
17.8.16. Og pludselig dukkede disse to damer op......
15.8.16. Roskilde Domkirke er værd at besøge, den er spækket med historie både indenfor kirkehistorie, kunsthistorie og Danmarkshistorie.
15.8.16. 21 konger og 18 dronninger ligger begravet her, og mange af sarkofagerne er imponerende kunstværker, bl.a. Margrethe den I's gravmæle.
15.8.16. Frederik 8. og dronning Louises sarkofager er i en noget anden stilart.
10.8.16. I sommerferien tog vi afsked med det svenske fritidshus. Vi havde det i 10 år, men brugte det alt for lidt de seneste år. Nu er det solgt, så vi tog vores personlige ejendele med hjem.
10.8.16. Det var nu også vemodigt at sige farvel til det dejlige hus og den skønne udsigt. Vi har haft mange dejlige stunder i Sverige, så vi vil helt sikkert savne det ind imellem.
10.8.16. Vi benyttede lejligheden til at besøge det nye store Ikea museum, der er indrettet i verdens første Ikea-varehus i Älmhult. Selve Ikea er flyttet til en større bygning i byens udkant.
10.8.16. Museet har masser af plads til at fortælle Ikeas historie. Her er alt om baggrunden for hvorfor og hvordan Ingvar Kamprad startede sit forretningsimperium.
10.8.16. Her er fine interiører fra tidligere år - helt ligesom dem, vi kender i dag.
10.8.16. Og der en gennemgang af Ikeas historie år for år og samtlige Ikea-kataloger.
24.7.16. Grillmad på terrassen med børn og børnebørn en dejlig sommersøndag er en sjælden begivenhed, dels p.g.a. forskudte ferier og dels p.g.a. dårligt vejr. Men denne søndag lykkedes det.
24.7.16. Forinden havde Jacob fået samlet min "hængestol", og pigerne havde ordnet 2 stk. biler indvendigt - de blev bare så flotte.
24.7.16. Og hængestolen blev straks taget i brug selv om solsejlet mangler, da der desværre mangler en dims. Drengene hyggede sig længe i stolen.
16.7.16. De 2 sommerbørn Storm og Flicka fejrede fødselsdag samlet for familie og venner, og trods ferietid mødte de fleste op. Fødselarerne skiftedes til at pakke op, mens alle nysgerrigt kiggede med.
16.7.16. Storm ønskede sig næsten kun spil, og han fik adskillige. Flicka havde mange ønsker, bl.a. et nyt løbehjul.
16.7.16. Storm ville gerne have lagkage, Flicka foretrak en kagekone. Senere var der 2 slags aftensmad, for ungerne ønskede sig hver sin yndlingsret. Så selv om de holdt fødselsdag sammen, fik de hver især deres ønsker opfyldt.
3.7.16. Der er kommet lidt nyt i haven, bl.a. denne fine solhat.