ambæks verden. billedarkiv 2014: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1 halvår
2007 og 2006

Nytår 2014. Det blev et stille og roligt nytår for vores vedkommende, ikke mindst fordi vi var hundesittere. Zeus tog det nu ganske fint, men ud ville han altså ikke.
Nytår 2014. Om formiddagen hentede vi nytårsmaden i Super Brugsen. Det var første gang vi prøvede den form for færdig festmiddag. Og så tog vi til Nytårsgalla i koncerthuset - en skøn oplevelse.
Nytår 2014. Maden viste sig også at være en dejlig oplevelse. Det var en lækker menu, og det var nemt at tilberede og anrette. Her appetizeren.
Nytår 2014. Derefter fulgte røget torsk, kalvemørbrad og chokoladefondant, alt med fint afstemt tilbehør. Vi var vældig tilfredse og kunne faktisk ikke spise det hele, så vi havde også mad dagen efter.
29.12.14. Jacob fyldte 39, og han bliver stadig glad og begejstret over at få Lego.
29.12.14. Det blev en hyggelig aften!
29.12.14. Traditionen tro havde Jacob inviteret til burgerparty, og der var alverdens ingredienser, så alle kunne bygge sin yndlingsburger. Næsten ligesom at bygge med Lego....
29.12.14. Jo Mette - dette billede blev nu bedre.....
29.12.14. Jacob havde fået et champagnesværd i julegave, og det blev inviet i fineste stil med et flot snit.
Julen 2014. I løbet af de 3 juledage fik vi set alle vores børn og børnebørn. Juleaften blev fejret hos Nadia, hvor mor havde lavet et større og lækkert udvalg af juleretter, så der var noget for enhver smag.
Juleaften 2014. Omgivet af 9 voksne var Nadia naturligt nok aftenens centrum. Desværre var morfar Bent slemt medtaget af en forkølelse, så da alle pakker var åbnet, tog vi hjem efter en rigtig hyggelig juleaften.
1. juledag 2014. Tvillingerne kom til frokost iført fine balletskørter, som de havde fået i julegave dagen før. Og nu vankede der flere julegaver, som de selvfølgelig straks kastede sig over.
2. juledag 2014. Julefrokost hos Storm og Flicka, og far og mor bød på et overdådigt frokostbord lige efter bogen.
2. juledag 2014. Hele 5 børnebørn ventede spændt på gaver denne dag. Flicka var en smule skidtmas, men hun klarede det fint - især efter en lille pause hos mor.
2. juledag 2014. Selv om man er 12 år, kan det være rart at sidde på fars skød.
2. juledag 2014. Alle gik ivrigt op i dagens gaveleg, og Storm endte med at få en pakke skæg.
2. juledag 2014. Så gik vi i gang med de mange pakker. Flicka blev glad for Frost-sengetøjet, der straks blev beundret.
2. juledag 2014. Vores traditionelle julegave til alle børn og børnebørn er forårsturen, og alle er spændte på at se, hvad "de gamle" nu har fundet på. Denne gang skal vi alle en tur til Maribo og Vordingborg i maj 2015.
13.12.14. Nadia havde inviteret sine bedsteforældre til bagedag, og vi drog alle hjem med lækkerier.
13.12.14. Vi startede med småkagerne, og der blev rullet og trillet til den store guldmedalje.
13.12.14. Der var dej til hele 3 slags, så mange plader blev fyldt og løbende sat i ovnen, mens en dejlig duft bredte sig i det lille hjem.
13.12.14. Bagefter gik vi i gang med konfektfabrikation, så nu kan vi klare os med søde sager julen over.
30.11.14. Så startede julen med vores årlige dekoration- og klippe/klistre dag. Vi startede med frokost, og så gik alle om bord i ler, gran og kugler.
30.11.14. Store og små udfoldede deres kreative talenter, og drog hjem med fine dekorationer med advents- og kalenderlys.
30.11.14. Der blev også flettet julestjerner og julehjerter og tegnet og klippet en masse andet.
30.11.14. De 3 store piger hyggede sig gevaldigt med æbleskivebagningen med det resultat, at de selv spiste hovedparten.
14.11.14. For længe siden havde vi planlagt denne weekendtur til Kiel, men vejret var bestemt ikke med os. Her forlader vi Bøjden med kurs mod Fynshav kl. 11. Det var bare gråt i gråt.
14.11.14. Og udsigten fra hotelværelset i Kiel var også bare grå. Lidt trist for der er garanteret rigtig flot. Vi fik faktisk lyst til se Kiel i godt vejr en anden gang.
15.11.14. Dagen efter var vejret nøjagtig det samme. Men vi fik shoppet og spist god mad, så det blev alligevel en god weekend.
2.11.14. Nærmest en 4-dobbelt selfie takket være Jeppe Heins spændende spejlkunst i Ordrupgårds Park.
2.11.14. Vi var taget til Ordrupgård for at se Carl Larsson udstillingen. Mange andre havde fået samme ide, og alle blev belønnet med en rigtig stor og flot udstilling, der kom godt rundt om både Carl og hustruen Karin.
2.11.14. Vejret var rigtig dejligt, så det blev til et par pauser udenfor i parken, så benene fik et lille hvil.

1.11.14. En meget glad Jeppe pakker gaver ud på sin 8-års fødselsdag.

1.11.14. Og glade gæster synger fødselsdagssang, råber hurra og indtager masser af boller og kager.
1.11.14. Selv Mias kage så glad ud, og den var meget lækker.
28.10.14. Tænk at de skønne georginer stadig blomstrer. Jeg nænner ikke at grave dem op, før frosten får dem til at kollapse.
26.10.14. Vi var vildt spændte på at komme til Sverige denne weekend, for vi vidste at der var blevet fældet en masse træer foran huset, og sikke en forandring.
26.10.14. Vi har aldrig haft så fint søkig, ganske forrygende selv om vejret var gråt, vådt og kedeligt.
26.10.14. Eneste gang solen kiggede frem var, da vi kørte hjem. På vej til og fra huset standser vi altid dette sted for ligesom at fornemme vandstanden. Denne gang var der meget tryk på.
26.10.14. Da vi fik øje på denne pakke i fisk- og vildtbutikken måtte vi da bare købe den, for vi har aldrig før smagt bjørnekød. Vi har endnu ikke smagt det.
12.10.14. Jens havde fødselsdag og inviterede på running sushi. Det havde vi ikke prøvet før, men det var ret lækkert at få maden serveret på den måde.
11.10.14. Hjemme efter en uges ferie på Mallorca. Det blev en ekstra uges sommerferie for det var varmt og dejligt. Vi havde lejet bil hele ugen og fik set en masse.
11.10.14. Vi boede i Port de Soller, som er en skøn lille havneby på vestkysten. Byen ligger på skrænter rundt om en naturskabt og næsten cirkelrund bugt.
11.10.14. Billedet her er fra Port de Andratx, som ligger på sydkysten. Også en lille havneby i flotte omgivelser.
11.10.14. I bjergene besøgte vi lille charmerende Valldemossa.
11.10.14. Selvfølgelig måtte vi også se storbyen Palma. Byens største attraktioner er katedralen og kongeslottet, som vi også var inde i.
11.10.14. På besøg i Alfabia, som er et lille gods med en pragtfuld have.
11.10.14. Raixa var også en oplevelse. En stor del af haven er anlagt i 1700-tallet med terrasser højt oppe bag huset.
11.10.14. Vores "hotelværelse" var ret gammelt og nedslidt, men fungerede dog alligevel. Desværre var der ikke udsigt til hverken vand eller bjerge, men vi fik masser af udsigter på vores ture rundt på Mallorca.
8.9.14. Vi knoklede løs de næste dage, og vi var både trætte, tilfredse og meget glade, da vi kørte hjem mandag middag. Vi havde haft skønt vejr og terrassen blev bare SÅ flot.
5.9.14. I sommerferien fik vi malet fritidshusets terrassegulv. Nu skulle rækværket males, og vi havde en forlænget weekend til projektet. Vi ankom i flot vejr tidligt fredag aften.
22.8.14. Den sidste lille uge af vores ferie var hotellet her i Riga vores base. Riga er hovedstaden i Letland og den største by i de baltiske lande.
22.8.14. Vi gik på opdagelse i Riga på gåben, med en lille vogn, fra et kirketårn, fra Skyline bar, fra sporvogn, fra taxa og fra vandet. Vi fik set Riga fra alle vinkler. Her et kig ud over Rigas hyggelige gamle by fra et kirketårn.
22.8.14. Rådhuspladsen domineres af Sorthovedernes hus, som oprindelig blev bygget i 1300-tallet. Sorthovederne var et lav af rige, ugifte tyske købmænd, og huset var i mange år deres domicil. Huset blev bombet i 1941, men blev genopbygget i 1990'erne.
22.8.14. Den gamle by består af små gader og stræder med mange gamle og fine huse. Her er mange torve og pladser og overalt er der cafeer og restauranter med et stort og varieret udbud af mad og drikke. Dertil masser af butikker med souvenirs og kunsthåndværk og gallerier.
22.8.14. Riga ligger ud til floden Daugava. Vi sejlede en kombineret tur dels på floden og dels på kanalen, som snor sig gennem byen. Rigas skyline er lav og kun enkelte tårne og få andre bygninger rager op.
22.8.14. En af de rigtig høje bygninger er Radisson hotellet, hvor man på 26. etage finder Skyline Bar. Billedet er taget herfra og er lidt utydeligt p.g.a. spejlingerne i vinduet. Udsigten er forrygende. Midt i billedet ses frihedsmonumentet fra 1935, som er placeret midt mellem gamle Riga (mod floden) og nye Riga.
22.8.14. Riga var tidligere omgivet af en bymur, som blev fjernet midt i 1800-tallet. Arealerne er nu omdannet til dejlige grønne parker med store træer og velholdte blomsterbede og en kanal slynger sig gennem området. I det hele taget er der vældig rent over det hele.
22.8.14. Da bymuren blev fjernet bredte byen sig, og i de nye områder opførtes omkring 1900 en række helt fantastiske huse bygget i Art Nouveau-stilen.
22.8.14. Især Albertagade tiltrækker turister, for her er adskillige af de smukke huse. Et rent slaraffenland, hvis man kan lide Art Nouvaeu, og det kan vi.
22.8.14. Vi vidste ikke, at der er denne koncentration af Art Nouveau-bygninger i Riga, så vi blev virkelig overraskede. Det er enestående. Mange af de gamle huse huse er endnu ikke renoveret, men det bliver de forhåbentlig.
22.8.14. Ferie er også at smage anderledes mad og drikke, og selvfølgelig måtte vi smage bollen fyldt med meget velsmagende suppe og selvfølgelig måtte vi smage den lokale bitter Riga Balsam. Alt i alt nogle dejlige og hyggelige dage i Riga selv om vejret drillede, så vi flere gange måtte søge ly, mens en tordenbyge trak forbi.
14.8.14. Vi tog et par dage til Øland, og fik set en god del af øen. Her er masser af skøn natur.
14.8.14. Noget af det første man bemærker er de mange vindmøller. Der er store og små, en enkelt eller flere på række. Møllerne er fra 1800-tallet, hvor de nærmest var statussymboler.
14.8.14. Naturen har skabt denne helt specielle strand, hvor flade klipper strækker sig ud i vandet. Det ser mægtig flot ud.
14.8.14. På billedet ses såkaldte raukar, også et særligt geologisk fænomen, som ser ganske imponerende ud.
14.8.14. Borgholm Slot er nu nærmest en ruin, men en stor en af slagsen.
14.8.14. En stor del af borgen er under åben himmel, men noget er under tag. Her er et museum, der fortæller om slottets historie. Andre områder bruges til koncenter.
14.8.14. Borgholm Slot ligger højt oppe og fra overetagen er der en flot udsigt over Borgholm by, som er Ølands næststørste by.
14.8.14. Tæt ved ligger Solliden, som er kongefamiliens sommerslot. Slottet er privat, men slotshaven er åben for publikum. Den er ikke så stor, men meget fin og velplejet og med masser af kunst rundt omkring.
14.8.14. Der er bl.a. en italiensk have, en engelsk park, en hollandsk rosenhave og et større stenparti, som vi her sidder ved.
15.8.14. På hjemvejen besøgte vi Kalmar slot, Nordens bedst bevarede renæssanceslot. Mange af værelserne ser ud som for flere hundrede år siden med de oprindelige lofter og bemalinger. Ret fantastisk. Omgivelserne og selve byen nåede vi ikke at se, så det har vi til gode til en anden gang.
6.8.14. Så startede ferien for alvor, og vi tilbragte en god uges tid i fritidshuset i Småland. Vejret var nogenlunde og der var tid til at nyde livet på den skønne terrasse. Vi fik adskillige flotte og forskellige solnedgange.
8.8.14. Denne gang var det ikke kun afslapning, for terrassegulvet trængte til en større omgang. Det skulle renses af og males, og det viste sig at være mere problematisk end forventet, men efter adskillige ture til farvehandleren lykkedes det langt om længe.
11.8.14. At få gulvet malet endte med at blive en kamp med tid og vejr, men det lykkedes og vi var trætte, men vældig tilfredse med resultatet.
12.8.14. Denne tirsdag havde vi aftalt at mødes med gode venner i High Chaparral, Smålands westernby. Vi var alle 4 ret skeptiske, men vi fik en herlig dag med masser af oplevelser.
12.8.14. High Chaparral er en westernby præcis som man forestiller sig at sådan en ser ud. Her er selvfølgelig en jernbane og vi tog med toget til Mexico, dog med et lille afbræk for toget blev røvet undervejs - uha.
12.8.14. Vi nåede til Mexico, hvor Zorro slog sine folder.
12.8.14. Der blev ikke sparet på bang, bom, krudt, kugler og røg da vi overværede det meget livlige western-show, hvor sheriffen og hans folk drev banditterne ud af byen.
12.8.14. På indianerøen dansede indianerne. Den første dans var en regndans og den virkede sørme. Både indianerne og deres outfit så ud til være autentiske.
12.8.14. Selvfølgelig var der også smukke kvinder, der både kunne synge og danse. Ja, der var alt, hvad der skal være: bank, fængsel, smedie, saloon og meget mere. Og så en del meget energiske optrædende, som gjorde det fremragende.
12.8.14. Vi så også Lucky Luke i aktion, og vi sejlede med hjuldamper, men nåede ikke at køre med diligensen. Der foregik meget i High Chaparral, så pauser var tiltrængt..
3.8.14. Endelig ferie og vi startede med et miniophold på Hotel Maribo Søpark, som ligger smukt lige ud til Søndersø, der er den største af Maribo-søerne.
3.8.14. Vi sejlede en tur på Søndersø med turbåden "Anemonen". Det regnede da vi gik om bord, men det klarede hurtigt op og blev det perfekte vejr til sejlturen.
3.8.14. Vi var omgivet af skøn natur til alle sider, og undervejs fortalte skibsføreren om søen og omgivelserne.
3.8.14. Der er et rigt og mangeartet fugleliv ved søerne, bl.a. massevis af skarver og flere havørnepar, som vi var heldige at se.
3.8.14. Maribos lille frilandsmuseum er en virkelig idyllisk perle. Museet ligger lige ud til Søndersø og rummer en fin samling gamle huse omgivet af haver og træer. Og her er også masser af bænke, hvor man kan sidde og nyde freden og roen omgivet af høns og ænder, der går frit rundt.
3.8.14. Aftensmaden blev indtaget på hotellet, og vi nød både den dejlige mad og udsigten.
4.8.14. Dagen efter gik turen videre til Vordingborg for at se Danmarks Borgcenter, som er et nyt oplevelsescenter beliggende på ruinterrænet ved Gåsetårnet.
4.8.14. Museet breder sig udenfor over det meste af terrænet og indendørs i en ny og ganske speciel bygning. Det blev et meget spændende besøg i et ret minimalistisk og anderledes museum, hvor man med en IPad guide får en masse at vide. Rigtig flot lavet. Billedet viser museets forhal.
4.8.14. Kl. 16.00 gik vi om bord på den gamle færge Møn i Stege havn for at sejle en 3-timers tur i farvandet mellem Sjælland og Møn. Med på turen var også nogle glade musikanter, der underholdt med kendte sømandssange.
4.8.14. Færgen blev bygget i 1923 og er Danmarks ældst bevarede færge. Takket være en venneforening er færgen i dag renoveret, og ser stort set ud som dengang, den blev bygget. En fra foreningen fortalte undervejs en masse om færgen, og det vi så på vejen.
4.8.14. Fra 1938 til 2000 sejlede færgen fra Kalvehave til øen Lindholm, som er Statens forsøgscenter for veterinære sygdomme. Som lille pige har jeg sejlet med Møn utallige gange, når jeg skulle til Lindholm og passes af min mormor og morfar, som boede fast på øen.
4.8.14. For mig var det derfor ren notalgi at være om bord på den gamle færge for selv om ruten var anderledes end dengang, så var det gensyn med barndommens land, og iøvrigt en rigtig dejlig tur.
4.8.14. Vi sejlede under den flotte Dronning Aleksandrines bro, som til daglig kaldes Mønsbroen.
4.8.14. Vi passerede også havnen i Kalvehave og længere fremme Kalvehave kirke, hvor jeg er døbt.
4.8.14. Vi sejlede næsten hen til Farø-broen og passerede bl.a. øerne Tærø og Langø. På udturen havde vi fæl modvind, mens tilbageturen med vinden i ryggen var noget mere behagelig. Nogle spiste medbragt mad om bord, vi spiste selv på Møns Bryghus efter turen.
29.7.14. En dejlig dag i Roskilde sammen med Jeppe. Vi startede med en tur på Roskilde Fjord med M/S Sagafjord med frokost på skibet. Herligt sted at opholde sig på en meget varm sommerdag.
29.7.14. Lidt mørkt billede, men Jeppe styrede Sagafjord og fik et skibsførerdiplom og en kasket som belønning. Han var megastolt.
29.7.14. I Roskilde Domkirke krummede Jeppe på for at finde svaret på alle opgaverne i det lille børnehæfte, og det lykkedes også.
29.7.14. Roskildeturen sluttede med kaffe til os og is til Jeppe. Vi troede, vi bestilte en helt almindelig is med 2 kugler......og nej, Jeppe kunne ikke spise det hele.
26.7.14. Storm fejrede sin fødselsdag på denne hede sommerlørdag, og det blev en dejlig dag.
26.7.14. Storm kigger på gaver sammen med mor og Flicka. Der var mange dejlige gaver - denne gang også penge, for Storm sparer sammen til sin helt egen IPad.
26.7.14. Flicka havde lige arvet en fin cykel, og hun ville meget gerne vise gæsterne, hvor god hun var til at cykle, og så drønede hun ellers af sted.
26.7.14. Bagefter prøvede hun at sidde på Tonys lidt større motorcykel, og her fyldte hun ikke meget.
20.7.14. Flicka, Thomas og Storm har fødselsdag i juli med en uges mellemrum. Vi slog det hele sammen og gav dem en tur i Bonbonland. Vi tog selv med, for vi havde aldrig været der.
20.7.14. Det blev en lang og dejlig dag, for der var masser af fornøjelser for både store og små. Her sejler vi på de 7 verdenshave og kom til mange lande.
20.7.14. Børnefamilien på cykelsejltur i andedammen.
20.7.14. Et fornøjet par på bænken. Trods mange besøgende denne varme juli-søndag føltes det ikke trangt, og der var kun ventetid ved nogle få forlystelser.
20.7.14. Legeredskaber er der mange af rundt omkring, og der var heldigvis også masser af bænke.
20.7.14. Fotografen missede det store plask, da båden ramte vandet.
20.7.14. Flicka foretrak de lidt mere rolige udfordringer som rideturen her.
20.7.14. Men hendes mor fik prøvet nogle af de vilde. Her hænger Mette MEGET højt oppe i luften i Sven Svingarm, og hun påstod, at det var sjovt.
20.7.14. Tid til årets is - tja, måske bliver det til hele 2 i år...
13.7.14. Vi tog til Det Gamle Danmarks Akvarium i Charlottenlund for at se Leonardo da Vinci-udstillingen der.
13.7.14. Udstillingen bestod af modeller bygget efter Leonardos mange flere hundred år gamle tekniske tegninger. Fine modeller, men meget teknik og der varikke ret meget om Leonardo som kunstner og arkitekt.
12.7.14. Flicka fyldte 5 år. De seneste år havde hun fejret fødselsdag sammen med storebror Storm, der har fødselsdag 2 uger senere, men i år ville hun have sin egen fødselsdagsfest, og det fik hun.
12.7.14. Flicka havde mange gaveønsker og hun fik vist det meste og lidt til.
12.7.14. Mor havde bagt boller og muffins og lavet hele 2 lækre lagkager. Og far stod for aftensmaden: dejlige burgere med pulled pork.
12.7.14. Der var mange både små og store gæster. De mindste fornøjede sig længe med Barbie-legetøj.
12.7.14. Andre hyggede sig med kortspil.
12.7.14. Familien Mikkelsens nye familiemedlem Zeus mødte resten af familien for første gang. De mange mennesker lod ikke til at genere ham, og han forholdt sig stille og roligt hele tiden.
8.7.14. Kamille og Freja tog til Køge for at møde farmor. Det blev til en tur rundt i byen, og vi endte på Søndre havn.
8.7.14. Sol, strand, sand og vand - bare ærgerligt at pigerne havde glemt badetøjet.....det blev nu til lidt vandsjov alligevel, og de blev kun lidt våde!
4.7.14. Så kom der gang i den store grill for børn og børnebørn kom til aftensmad.