Så er sommerferien 2007 kommet med på hjemmesiden her. Trods en alt for kort ferie fik vi dog slappet lidt af i fritidshuset og også set en masse. Det kom der selvfølgelig en bunke dejlige billeder ud af.....

Just hjemme fra ferien var der brug for pasning af hele 3 skønne guldklumper. Det blev til en tur på Frilandsmuseet og hygge derhjemme. Det klarede vi i fin stil.

(31.08.07)

Så blev det endelig ferie, og den skulle selvfølgelig tilbringes i fritidshuset i Småland. Samtidig kom også det længe ventede sommervejr, så vi fik så sandelig opfyldt drømmene om hele dovnedage på den pragtfulde terrasse afsluttende med de flotteste solnedgange - ren afslapning.......(9.8.07)

Så lykkedes det at samle alle børn og børnebørn. Det er svært, når man er så mange, men denne søndag midt i juli lykkedes det heldigvis. Og vejret var bare helt perfekt, så både frokost og aftenens grillmad kunne nydes på terrassen. Der blev rigtigt spist, snakket, hygget og set Tour de France og forskelligt legetøj, klæde-ud-tøj, bøger, prinsessetelt og vikingespil kom i brug. Mon ikke alle hyggede sig......(16.7.07)

Weekenden blev tilbragt i fritidshuset. Ikke just det bedste vejr, men vi fik ordnet en hel del småting. Udskiftning af en dryppende vandhane tog ret lang tid! Der blev nu også tid til den obligatoriske tur ned til søen, hvor vi kunne konstatere, at også Småland havde fået store regnmængder - normalt kan man gå tørskoet ombord i bådene. Uanset vejret er det nu ret så dejligt at være i fritidshuset midt i den skønne natur.

I weekenden passede vi Storm, og det gik rigtig fint. Storm hyggede sig gevaldigt med at kravle på opdagelse i hele huset, hvor der jo er masser af skabe, skuffer, døre og andre meget spændende ting, der trængte til en grundigere undersøgelse. Der blev nu holdt godt øje med den lille pilfinger, så han ikke klemte fingrene eller spiste potteplanterne.

Storm havde slet ikke lyst til at komme i seng om aftenen, så det blev lidt sent. Alligevel vågnede han MEGET tidligt søndag morgen..... (3.7.07)

Weekenden blev tilbragt i fritidshuset, hvor vi endelig fik lejlighed til rigtig at nyde den pragtfulde terrasse og de dejlige omgivelser. Eneste problem var, at det kneb lidt med søudsigten nu hvor der var kommet blade på træerne. En ihærdig fældningsindsats hjalp ikke meget, men resulterede i ganske mange myggestik....

I Sverige tager man midsommeren meget alvorligt, så stort set alle butikker lukker tidligt fredag og holder også lukket om lørdagen. Det lykkedes os dog at finde lidt mad.

(26.6.07)

Mia fejrede sin fødselsdag udendørs og serverede lækker hjemmelavet islagkage. Og Jeppe smagte is for første gang - det resulterede i diverse grimasser, men han gabte alligevel højt for lige at smage mere, og mere....

I haven står de skønne engelske roser i fuldt flor - pragtfuldt syn og så dufter de noget så dejligt.

Herlig og meget varm sommerweekend i selskab med masser af dejlige børnebørn. Dertil en lækker frokost på Fjordkroen i godt selskab og med skøn udsigt over Præstø Fjord.

For første gang overnattede 3 børnebørn samtidigt. Ifølge os selv gik det fint, og vi er ret stolte af præstationen.

(10.6.07)

Mange timers knoklen i haven bliver nu belønnet med en masse skønne blomster og i drivhuset blev årets første skoleagurk høstet. Den smagte skønt.....

(1.6.07)

Mors dag blev ikke glemt. Børn og børnebørn kom på besøg medbringende dejlige blomster. Man bli'r altså rørt og meget glad, og blomsterne bliver rigtig nydt og altså også foreviget.

(15.5.07)

En forlænget Bededagsferie med skønt vejr blev brugt til at få styr på haven, hvor der rigtig blev knoklet. Den sidste dag kom Nadia og Storm på besøg med deres forældre og frokosten blev indtaget på terrassen. (6.5.07)

Denne pragtfulde forårsweekend var vi på familieudflugt til Randers Regnskov. Det var langt væk, så alle 8 voksne og 5 børn overnattede på et skønt Bed and Breakfast-sted med panoramaview over Kalø Vig.

Det var rigtigt spændende at gå på oplevelse i Randers Regnskov og det blev også til et kig på Kalø slotsruin. (15.4.07)

Det meste af påsken blev tilbragt i fritidshuset i varierende vejr. Anemonerne blomstrede og alligevel vågnede vi op til flot snedrys påskemorgen - det var forrygende flot. (12.4.07)

Pragtfuld forårsweekend i fritidshuset selv om grundejerforeningens generalforsamling varede hele 5 timer.

Og endelig var det varmt nok til at indtage kaffen på terrassen - det havde vi set frem til meget længe.

(25.3.07)

Efter godt 3 måneder var det godt at gense vores dejlige fritidshus. Naturen og stilheden var ren balsam for krop og sjæl.

(4.3.07)

Den 25. februar blev Jeppe døbt. Det tog han i stiv arm, men bagefter tog han sig en ordentlig lur.

Endelig fik farmor syet prinsessekjolerne færdig, og pigerne jublede. Der blev snurret rundt og rundt, så skørterne stod vandret ud og pigerne blev helt rundtossede. (8.2.07)

Knap var jul og nytår overstået, før det var tid at fejre årets første fødselsdag. Store og små mødte op, og kælderens store gildesal var ligesom 2. juledag perfekt. Her var masser af plads til alle, og pølsebordet var bare lækkert.....der blev spist og drukket, hygget, snakket og leget.

13.1.2007

Storm kunne ikke komme til fødselsdagen, men han kom dagen efter og sendte os rigtig mange store smil.....

2. søndag i advent var vi til julebagedag hos Nadia og hendes forældre. Nadia kastede sig ivrigt over dejen og var dybt koncentreret om at skære og forme diverse figurer. Resulatet var særdeles velsmagende.

Nadia fik en adventsgave og det fik Kamille og Freja også senere på dagen. De var flotte i deres nye ballerina-kostumer.

Så tog vi fat på julen med en klippe/klistre-dag for store og små. Alle gik til den med stor entusiasme, og det kom der mange flotte kreationer ud af.

Mad og drikke, kager og godter var med til at skabe julehygge. Desværre er det også influenza-tid, så nogle måtte blive hjemme i sengen.

26.11.06

Pragtfuldt at se de 2 små flotte fyre, som begge har det fremragende.

19.11.06

Jeppe blev født d. 1.11.06. Og han var stor: 4460 gr og 56 cm lang. Det blev en lang og ret kompliceret fødsel, som tog hårdt på Jeppes mor, men heldigvis har begge det godt.

Så fik vi indviet vores nyerhvervede fritidshus i Sverige og alt fungerede fint. Vi nød huset, søudsigten, omgivelserne og stilheden, sov aldeles pragtfuldt og vågnede op til flot efterårsvejr.

Terrassens georginer bugner af flotte blomster og med lys på er det bare et skønt syn, som vi nyder hver aften.

Vi har købt dette dejlige fritidshus i Sverige, og vi overtog det d. 17.10. Nu glæder vi os enormt meget til at tage det i brug.

Vores forhave er blevet renoveret og er næsten færdig. Den er blevet til en flot stenhave med græsser og stedsegrønne planter. Børnebørnene indviede straks haven og hoppede lystigt rundt på trædestenene.

Og så er købet af fritidshuset i Sverige næsten på plads. Det dejlige hus er vores d. 17.10.

Lindholm er en lille ø, der ligger mellem sydsjælland og Møn. Lindholm er lukket for offentligheden, men af specielle årsager fik vi nu alligevel lov til at besøge øen.

Mormor, som ellers bor på Bornholm, var på besøg og højdepunktet var turen til Lindholm, hvor hun og jeg havde vores daglige gang for 40 år siden. For mig var det et gensyn med mit barndoms paradis, som altså stadig eksisterede.

En dejlig weekend med pragtfuldt sensommervejr. Vi fik ryddet op både ude og inde, men fandt også lidt tid til at nyde havens mange skønne efterårsblomster.

Familieudflugt i Dyrehaven. Tullemor trak os Dyrehaven rundt i hestevogn i dejligt vejr. Men efter frokosten druknede Bakken nærmest i regn - lidt kørende forretninger blev det dog til alligevel

Børn og børnebørn kom til frokost og lille Storm blev beundret af de 2 meget interesserede kusiner.

En søndagstur ud i det danske sommerland - denne gang til Odsherred. Skøn natur i sol, men også forrygende flot i uvejr.

1 uge i Berlin og Dresden er ikke meget, men vi fik nu alligevel set en masse i de 2 spændende byer. Der var sket meget siden vores sidste besøg i år 2000, men der bygges og renoveres stadig i stor stil. I år fejrer Dresden 800-års jubilæum, og man har rigtig knoklet for at få de gamle flotte bygningsværker færdige til lejligheden. Frauenkirche nåede at blive færdig, og flot er den altså - både dag og nat.

Sidste weekend i juli tilbragte vi i Sverige, hvor vi bl.a. fløj i helikopter hen over verdens største tømmerplads. Det var sjovt og spændende og mængden af tømmer var helt ufattelig.

De store mængder træ er et resultat af stormen Gudruns hærgen i januar 2005.

Det blev også til et hurtigt kig på Malmøs nye imponerende højhus Turning Torso, som ligger i et helt nyt og meget spændende byområde. Der var sket rigtig meget, siden vi besøgte stedet i forbindelse med en stor boligudstilling i 2001. Og der bygges stadig.....

En lørdagstur i juli ud i det danske sommerland bragte os til Tegners Museum & Statuepark, og det var en dejlig overraskelse for os. Museet ligger i et skønt lyngbevokset område syd for Dronningmølle i Nordsjælland. Museet viser over 250 af Tegners arbejder i gips, ler, bronze og marmor. En del af arbejderne kan ses i den udendørs statuepark og det er ganske imponerende.

Vi besøgte også Munkeruphus og så den flotte udstilling om naturvidenskabelige illustrationer og selvfølgelig fik vi også et strandkig.....

22.7.06

I starten af juli tilbragte vi en skøn og ret varm sommersøndag i Valbyparken sammen med børn og børnebørn. Vi fik dejlig frokost i cafeen, kiggede på nogle af de flotte temahaver, faldt i svime over den dejlige rosenhave og morede os over de smås begejstring over vandet.

I haven er de flotte og duftende engelske roser sprunget ud og de første drivhusagurker er høstet.

I starten af juni holdt vi en uges ferie på Azorerne, og sikke en oplevelse. Pragtfuld og afvekslende natur overalt, forrygende udsigter, meget venlige mennesker og legesyge delfiner er blot en kort beskrivelse - der kommer meget mere, når vi har fået sorteret i de hundredevis af billeder, vi havde med hjem.....

Maj måned bød på hele 2 skovturs-weekender i selskabelig sammenhæng, og desværre var vejret elendigt begge gange. Weekendopholdet på Hindsgavl Slot med besøg på Egeskov Slot var alligevel rigtig dejligt - ikke mindst p.g.a. flotte omgivelser samt rigtig lækker og rigelig mad.

I det tidlige forår 2006 har vi både været i Odense Zoo og i Københavns Zoo sammen med børn og børnebørn. Vi var heldige med vejret, og der var masser af nuttede dyrebørn. Vi havde nogle dejlige dage og fik rigtigt prøvet det nye og helt vidunderlige digitale kamera.
ambæks verden. billedarkiv 2007 og 2006
31.12.07. Godt nytår Godt nytår Godt nytår
30.12.07: desværre var vejret meget gråt og trist alle dagene, så det blev mest til indendørs hygge med en god bog og strikketøjet. Hovedformået var at slappe af, og det gjorde vi!
25.12.07: juleferien blev tilbragt i fritidshuset. Vi ankom 1. juledag og havde medbragt en smule jul.
24.12.07. Tidlig morgenmad med de børn og børnebørn, der ikke kom om aftenen. Nadia fik sine gaver og en af dem skulle afprøves nærmere i fred og ro.
24.12.07. Efter den lange ventetid, efter masser af lækker julemad og efter en masse traven om træet, dukkede julemanden op for at dele gaver ud til de artige børn, der gjorde store øjne. Og der var mange gaver, der skulle fordeles.
24.12.07. Drengene fik biler, garageanlæg, ridderborg osv.
24.12.07 Nogle gaver blev prøvet med det samme - andre skulle samles og blev gemt til senere.
24.12.07. Mange af pigernes gaver havde relation til Barbie.
24.12.07. Der var også tøj, og det måtte både mor og datter straks prøve.
16.12.07: julebagedag hjemme hos Nadia med de fleste bedsteforældre. Det kom der en masse lækre småkager ud af.
25.11.07: Sidste søndag i november tog vi hul på julen. Alle børn og børnebørn mødte op og så blev der ellers klippet, klistret, flettet og kreeret fine dekorationer. Selvfølgelig var der også rigelige mængder af mad og drikke, og Anna havde bagt en meget flot og lækker juletræskage.
4.11.07: Jeppe fejrede sin 1-års fødselsdag og familie og venner mødte talrigt op. Jeppe var lidt betuttet, da de fine lagkager kom på banen, mens alle sang fødselsdagssang for ham.
4.11.07. Jeppe blev meget begavet - der var legetøj og masser af smart og lækkert tøj. En af tøjgavene vakte speciel opsigt - det var en flot hjemmesyet overall med tilhørende hue i ægte 70'er-stil.
Søndag besøgte vi cirkusmuseet i Hvidovre, og det var en særdeles positiv overraskelse. Her er masser af cirkuseffekter og masser af information præsenteret på den flotteste måde, og der er noget for både store og små.
Men man kan altså blive træt efter sådan et museumsbesøg.....
28.10.07. I haven klarer de flotte Georginer sig stadig trods en smule rimfrost.
26.9.07. Skøn aften sammen med Nadia og hendes forældre i Zoo, som havde aftenåbent denne onsdag sidst i september.
26.9.07. Perfekt vejr til at slentre rundt og kigge på dyrene - nogle var ved at putte sig og andre vågnede op....
16.9.07. Så var der fødselsdag i familien, og det blev selvfølgelig fejret med boller og flotte lagkager. Storm havde lige været syg og havde vistnok smittet en del familiemedlemmer, men næsten alle kom til fødselsdag.
Felix er vores husstands tredje medlem. Han er en dejlig hankat, som også har charmeret sig ind hos vores 2 genboer. Han går hjemmevant ind og ud i alle 3 huse og har det som blommen i et æg.Men Felix er desværre kommet til skade med sin ene pote, og det ser ud til at gøre ondt. Det gør også ondt på både os og genboerne. Felix har været hos dyrlægen een gang, men det hjalp ikke, så han må af sted igen, selv om han bestemt ikke kan lide at køre i bil.