ambæks verden. billedarkiv 2013: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1. halvår
2007 og 2006

31.12.13. På årets sidste dag var vi til nytårsgalla i DR's koncerthus. Skøn musik i en pragtfuld sal og lækker mad i pausen, en dejlig måde at slutte et godt år af på.
29.12.13. Jacob fejrede traditionen tro sin fødselsdag med et burgerparty. Blandt gaverne var denne grill, der fik alle til at længes efter sommer.
29.12.13. Lidt tilfældigt faldt vejen forbi Greve Museum, som vi aldrig havde set. Her var fine udstillinger, bl.a. om kommunens udbygning.
29.12.13. Der var også en udstlling om gåsen, så småkagerne til kaffen måtte jo have gåseform.
26.12.13. 2. juledag med Nadia, der jublede højt, da hun fik de øreringe, hun havde ønsket sig. Far og mor prøver at se, hvad er det er, der vækker sådan begejstring.
25.12.13. Juledag bød på frokost hos tvillingerne, der havde haft en lidt kikset juleaften, og tilbragte en del tid hos lægevagten. Det blev der rådet bod på.
25.12.13. Clara var blevet syg, og havde det så skidt at hun ikke engang havde lyst til at pakke julegaver op juleaften. I dag havde hun det lidt bedre.
25.12.13. Pigerne fik pakket gaverne ud, og det flød med spændende legetøj, der selvfølgelig skulle leges med pr. omgående.
25.12.13. Sminkekuffertens indhold studeres sammen med mor.
24.12.13. Det blev en dejlig juleaften hos Thomas og Mette, som havde ommøbleret hjemmet for at få plads til det store flotte juletræ og alle gæsterne. Maden var lækker, og der var rigeligt af både and, flæskesteg og risalamande.
24.12.13. Vores traditionelle gave til børn og børnebørn studeres. Det er som altid en invitation til en fælles familieudflugt. Denne gang gemte invitationen sig i en kogebog. Udflugten i 2014 går til Skåne.
24.12.13. Børnenes tålmodighed blev sat på noget af en prøve, for efter maden var der lige pakkeleg inden det blev tid til dansen om juletræet og de mange gaver.
24.12.13. Der var rigtig mange pakker, og der var jubel undervejs, når ønskerne blev opfyldt.
24.12.13. Børnene var selvfølgelig også spændte på at se, hvordan deres gaver blev modtaget. Storms far blev meget glad.
24.12.13. To kg Marabou vakte både morskab og glæde.
24.12.13. - og der var Marabou til begge børnefamilier.
24.12.13. Klokken nærmede sig midnat før det tyndede ud under træet, og ungerne var ved at være trætte, det havde været en meget lang og spændende dag.
8.12.13. Så flot konfekt drog bedsteforældrene hjem med fra den årlige bagedag hos Nadia. Som altid en hyggelig dag, hvor vi startede med frokost, og derefter gik i gang med kager og konfekt.
8.12.13. Alle ingredienser var parat, så vi sammen med Nadia kunne give os i kast med alt det sjove.
8.12.13. Før vi nåede til konfekten havde vi lavet peberkager og jødekager af Annas færdige dej. Nadia "æggede" og kom drys på jødekagerne.
8.12.13. Klar til ovnen og kagerne blev lækre selv om dejen havde drillet os en del.
2.12.13. Fridag efter den gårsdagens julerier, og efter oprydningen blev der tid til at tage kameraet med ud og få lidt frisk luft.
2.12.13. Det blev til en dejlig tur til Vallensbæk strand og havn i det dejlige og milde vejr.
1.12.13. Julen skydes ind med den årlige dekorationsdag, hvor børn og børnebørn møder op og laver dekorationer til advents- og kalenderlys. Her en meget koncentreret Freja, mens Jeppe kigger på.
1.12.13. Store og små tog ivrigt del i arbejdet og alle drog hjem med fine kreationer.
1.12.13. Vi startede med frokost og senere blev der produceret æbleskiver til den store guldmedalje. Hele 4 æbleskivebagere afløste hinanden før dejen slap op. Det blev til mange lækre æbleskiver og selv om der blev spist mange, fik nogen også æbleskiver med hjem.
1.12.13. Der blev også klippet og klistret, flettet julehjerter og -stjerner. Her er Kamille og Nadia i gang med strimlerne.
1.12.13. Det blev en god og hyggelig dag og vi fik startet julen på god maner.
17.11.13. En-dagstur til fritidshuset for lige at sikre, at alt er i orden inden vinteren. Vejret var forrygende flot, så det blev til en kop kaffe på terrassen selv om det var lidt køligt.
2.11.13. Så fyldte Jeppe 7 år, og den stod på masser af Lego og Skylanders - lige hvad han havde ønsket sig. I baggrunden holder far øje med bollerne.
2.11.13. Jeppe havde selv pyntet den flotte hindbærlagkage.
1.11.13. Billedet er ikke specielt godt, men det var revyen til gengæld. Vallensbæk Amatørteater foldede sig rigtigt ud, og Anna var en af de medvirkende - nr. 2 fra højre.
18.10.13. Michael tager masser af billeder, men vil helst ikkeselv være i kameraets fokus. Det er svært at undgå, når man fejrer sin fødselsdag.
12.10.13. Denne dejlige efterårslørdag spiste vi frokost på Sønderby Kro i Nordsjælland. Den stod på en lækker anretning nøjagtig som den var i 1970. Vi var dumpet ned i en herlig tidslomme.
12.10.13. Formålet med turen var at se Selsø slot, som ligger få kilometer fra kroen.
12.10.13. Der var kun få gæster, så vi havde næsten slottet for os selv. Selsø slot har stået tomt og forladt i næsten 150 år, men er nu renoveret. Dog er der hverken elektricitet eller indlagt vand.
12.10.13. Mange rum står mere eller mindre tomme, men en hel del af den gamle maling og de gamle tapeter er ganske velbevarede, og man fornemmer tydeligt hvor fornemt og prægtigt slottet har været i fordums dage. Riddersalen her er vældig imponerende.
5.10.13. Vi var på rundvisning i Frimurerlogens hovedhus på Blegdamsvej. Spændende at se noget af det store hus og høre lidt om logen, der ellers er omgærdet af hemmeligheder og ritualer.
29.9.13. Vi sad i solskinnet og hyggede os med den herlige marchmusik.
29.9.13. Befæstningens dag bød på flot efterårsvejr og vi besøgte Gladsaxefortet, hvor gamle uniformer blev luftet, og der blev fortalt hvordan militærlivet foregik i gamle dage.
15102013 jacob roder med datamat og laver rod i hjemmesiden!
Ja, for mor her havde fået ny computer og meget så bare helt anderledes ud, så der var brug for hjælp. Det betød en lille pause i opdateringen på hjemmesiden, men nu skulle det gerne fungere igen - når jeg altså finder hoved og hale i det hele.
22.9.13. Denne lille fyr fik os til at ringe til Pindsvinevennerne, for den var meget lille og virkede noget afkræftet. Og beredskabet virkede perfekt. Jeg fik instruktion i førstehjælp og efter bare ½ time kom en kvinde og tog det lille kræ med til pindsvineplejehjemmet.
22.9.13. Kors hvor vi nyder havens skønne georginer, der står i fuldt flor. Georginer er bare fantastiske, og hvert år bliver man overrasket over farver og frodighed.
21.9.13. Jeppe var på kort besøg, og softice smager også godt i september.
17.9.13. Regnbuen var faktisk hel - den kunne bare ikke være på billedet. Den var rigtig flot.
15.9.13. Mette fejrede sin fødselsdag, og fik mange dejlige gaver, bl.a. en del tøj, så nu er hun vinterklar.
15.9.13. Mettes navnefælle med efternavnet Blomsterberg ville nok efterlyse lidt finish, men marengslagkagen smagte dejligt.
7.9.13. Vi spiste frokost i Tivoli og måtte selvfølgelig lige en tur gennem haven
7.9.13. Og vi fortsatte til Valbyparken for lige at kigge på Rosenhaven og temahaven med georginer, bl.a. denne tofarvede skønhed.
25.8.13. Så er sommerferien slut efter 3 herlige uger med masser af små og store oplevelser, afslapning og masser af lækker mad. Vi sluttede af med en tur på Bakken, hvor vi fik en lækker frokost.
25.8.13. Feriens sidste dage havde budt på en tur ud i sommer Danmark. Vi var en tur på Sjællands Odde, hvor vi overnattede på hotellet "Den gyldne hane" i Odden Havn. Her befandt vi os i en lille, men stadig aktiv fiskerihavn midt i en skøn natur.
25.8.13. På vej til Odden måtte vi bare stoppe, da denne fantastiske udsigt pludselig åbenbarede sig, og vi var ikke de eneste, der stoppede.
25.8.13. På vejen hjem besøgte vi Birkegårdens Haver på midtsjælland. Vi havde været der for mange år siden, men haven havde forandret sig en del.
25.8.13. Trods den tørre sommer var der meget grønt og frodigt, og der var masser af både blomster og besøgende.
25.8.13. Den japanske have var vokset meget, siden vi sidst havde været der. Den var meget stor og meget flot.
20.8.13. Feriens anden del gik til fritidshuset i Sverige, hvor vi havde en god lang uge. Det blev ikke til meget tid på terrassen, men det blev til mange nye steder og dejlige oplevelser i det svenske. Og vi havde aldrig før set "vores" sø med så lav vandstand.
20.8.13. Vi mødtes bl.a. med gode venner i Wanås slotspark, hvor vi kiggede på kunst - og det var der meget af. Det blev til flere timer i den store dejlige park.
20.8.13. Den danske kunstner Jeppe Hein var ophavsmand til en installation ude på søen. Et stort bur var forsynet med et kæmpestort spejl i midten. Vinden fik spejlet til at dreje rundt og mine billeder blev ret specielle.
20.8.13. Sikke en effekt....her fangede jeg os selv i spejlet. Jeppe Hein havde udstillet flere kunstværker i Wanås, bl.a. nogle meget kreative bænke.
20.8.13. Men der var meget mere kunst, her ses "Sprungen Ur" af Pål Svensson.
20.8.13. Og her den tissende kvinde "Fideicommissum" af Ann-Sofi Sidén. Selve slottet er privat, men park og flere af de gamle avlsbygninger er helliget kunsten og åbne for publikum. Heldigvis var der også en cafe, så vi fik stillet sulten undervejs.
20.8.13. Turen gik også til Sölvesborg, hvor vi så byens nye flotte havnefront med "Fyra Årstiders Park". Den er anlagt af den hollandske havearkitekt Piet Oudolf, og hensigten er at den skal være flot at kigge på hele året. Det var den i hvert fald i august.
20.8.13. Sölvesborg var også meget stolte af deres nye og meget lange cykel- og fodgængerbro, der gav nye muligheder for at komme rundt i byen.
20.8.13. Vi fandt også frem til dette skønne sted. "Svarta Bergen" er et nedlagt stenbrud, der i dag er en slags museum. Her har været stenbrud i mere end 100 år, og de gamle arbejdsskure og kranen står der stadig.
20.8.13. Her brød man diabas, som er en helt speciel og sjælden slags granit, som derfor også er ret dyr. Diabas bruges til facader, monumenter, kunst og smykker. Disse 4 gruttgubber står på området.
20.8.13. Foruden gubberne er der andre kunstværker i det stærkt kuperede terræn, hvor der bare var stille og meget dejligt. Et stykke væk kan man se stenbruddet, hvor man stadig bryder diabas.
20.8.13. Og endelig fik vi set det lille Ikea museum, som ligger i Âlmhult. Sjovt at få hele historien og se nogle af de gamle udstillings-interiører, der er opbygget præcist som vi kender det fra nutidens Ikea.
10.8.2013. Vores første uge i sommerferien tilbragte vi i Stade, som er en skøn gammel hansestad lidt vest for Hamborg. Det imponerende hus her er uden tvivl byens mest fotograferede hus. Det er borgmester Hintzes hus fra 1621, facaden er dog rekonstrueret.
10.8.13. Men der er mange andre gamle og flotte huse i Stade. Vi boede i huset med altanerne næsten lige overfor borgmesterhuset. Vi boede oppe under taget, og vores altan vendte ud mod gården, men lejligheden var stor og nydelig.
10.8.13. Fiskekonen her er også et yndet motiv hos de mange turister. Bagved ses Fischmarkt med trækranen omgivet af en masse restauranter. Vi boede 10 skridt herfra.
10.8.13. Stade har ganske meget at byde på. Bl.a. et lille friluftsmuseum, 2 kirker, et bymuseum, et gammelt rådhus, kunst, masser af vand, masser af butikker, cafeer og restauranter. En meget livlig by fyldt med både turister og lokale, og vi hyggede os gevaldigt i den dejlige by.
10.8.13. Der er rigtig mange restauranter med meget varierede spisekort, så det blev til mange spændende måltider. Og selvfølgelig måtte vi smage den flotte orange drink, som de andre fik. Det er en italiensk aperitif som hedder Aperol Spritz, og den smager dejligt.
10.8.13. En af dagene tog vi med toget til Hamborg for at se den store blomsterudstilling IGS (Internationale Gartensschau). Det blev en herlig dag i blomsterland.
10.8.13. IGS fandt sted i en helt ny bypark i Wilhelmsburg, som er en bydel i Hamborgs udkant. Parken er blivende, det er de store blomsterområder nok ikke. Vi kom rundt i den store park med en monorail, som man kunne hoppe af og på undervejs.
10.8.13. Her var virkelig meget at se på, her var legepladser, søer og kanaler med flotte promenader og terrasser, haver fra forskellige klimazoner, kunst, vandsjov og forskellige udstillinger. Og rundt omkring blomster og atter blomster.
10.8.13. Det blev til mange timer i blomsterland, og heldigvis var der også både cafeer og toiletter rundt omkring. På billedet ses en del af det kreative vandområde.
10.8.13. Den ovale bygning ligger i Bremerhaven og hedder Klimahaus 8 Ost. Her fik vi en overraskelse, for det var en fantastisk oplevelse, hvor vi kom jorden rundt på den 8. breddegrad. Bremehaven ligger på 8. breddegrad og det var udgangspunktet for turen.
10.8.13. Vi fulgte breddegraden og dykkede ned i Schweiz, på Sardinien, i Niger, Cameroun, Arktis, Samoa, Alaska og Holland. På den måde kom vi rundt i jordens forskellige klimabælter på en helt forrygende tur. Den mageløse stjernehimmel så vi på Antarktis.
10.8.13. Hvert sted blev præsenteret på skærme af en lokal person, og rummene var bygget op, som om man var på stedet. Temperaturerne var også som på stedet, så vi både svedte og frøs undervejs. Ved hjælp af effekter og film viste man, hvordan man levede de forskellige steder. Det var fremragende lavet og virkelig noget af en oplevelse.
2.8.13. Jeg fejrede 25 år på jobbet, og mine fantastiske kolleger havde inviteret til flot pyntet morgenbord med tale, sang og masser af dejlige gaver.
2.8.13. Familien fyldte godt op for næsten alle børn og børnebørn var mødt op denne morgen. Nogle fulgte nysgerrigt med i gaveudpakningen. For mig blev det en skøn morgen takket være familie og kolleger, jeg er ret benovet og meget taknemmelig.
28.7.13. Storm og Flicka fejrede fødselsdag sammen. Det lykkedes de to juli-børn at samle de fleste familiemedlemmer denne søndag.
28.7.13. Det var rigtig varmt og trykkende, så Flickas slush-ice maskine kom hurtigt i brug.
28.7.13. Storm havde bestilt en lagkage med vand, strandgæster og sten, og hans mor fremtryllede denne kreative kage efter hans anvisninger. Godt gået.
28.7.13. Flicka havde selv pyntet sin lagkage, og den var en prinsesse værdig.
27.7.13. Denne meget varme lørdag var som skabt til en rotur i Frederiksberg Have. Og man ror ikke selv....
27.7.13. Skøn måde at se den flotte park på.
23.7.13. Denne pragtfulde sommerdag gik turen til Karrebæksminde ad vandvejen. Vi sejlede fra Næstved med udflugtsbåden Friheden.
23.7.13. Turen gik gennem kanalen med rigtig flodstemning og gennem et skønt lavtvandsområde med småøer og et rigt fugleliv.
23.7.13. Båden lagde til ved Gavnø slot, som tog sig flot ud fra vandsiden.
23.7.13. Vi hoppede af i Karrebæksminde og tilbragte et par timer i feriebyen, før vi sejlede tilbage med Friheden medbringende lækker fisk til aftensmaden. En skøn dag i ferie Danmark.
13.7.13. Det blev til flere ture med forskellige sporvogne da vi besøgte Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm på midtsjælland sammen med børn og børnebørn.
13.7.13. Den flotte todækker med bivogn var meget populær hos museets gæster, men også telefonboksen var spændende og ukendt for vore dages mobilbørn.
13.7.13. Vi fik også spændende historier om mange af sporvognene. Nogle syntes det tog laaaang tid....
13.7.13. Men sporvognsturene og is- og kaffepauserne var et hit hos alle. Sporvognene kørte tidligere rundt i byerne, i dag kører de i et naturskønt område.
13.7.13. Før besøget spiste vi frokost i Kudskehuset i skønt sommervejr. Så var vi klar til sporvognene.
7.7.13. Vi var på slotsbesøg på Holsteinborg Slot et stykke vest for Næstved. På den anden side af hovedfløjen her ligger en stor skøn park lige ud til Smålandsfarvandet. Slottet har tilhørt Holstein-slægten i flere århundreder.
7.7.13. Ole viste rundt og fortalte om slottets spændende historie på en vældigt underholdende og morsom måde, og Ole kunne sin danske adelshistorie. Slottet har en kirke, der stadig bruges som sognekirke.
7.7.13. Nogle få værelser er intakte fra tidligere tider, bl.a. værelset hvor H.C. Andersen boede, når han besøgte Holsteinborg. På billedet ses Reventlows værelse.
7.7.13. Vi havde købt 2 take-away platter i Karrebæksminde. Dem nåede vi lige at spise inden rundvisningen - og ja, der var myg.
7.7.13. Efter slotsbesøget drak vi kaffe i en lille cafe ved Bisserup Havn, en skøn lille perle med lutter fred og idyl.
7.7.13. På hjemvejen blev det til et hurtigt kig på Rønnebæksholm ved Næstved. En skøn gammel herregård, der i dag bruges til kunstudstillinger.
6.7.13. Nogle af børnene tog cyklerne, vi tog bilen og så mødtes vi på Flyvergrillen, hvor ingen af os havde været i mange år. Ganske imponerende at se de mange fly lette og lande.