ambæks verden. billedarkiv 2012: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1. halvår
2007 og 2006

31.12.12. Billedet er ikke det bedste, men det var koncerten til årets nytårsgalla i DR's koncerthus til gengæld. En skøn oplevelse på denne årets sidste dag.
29.12.12. Fra jul til fødselsdagsfest hos Jacob, der traditionen tro inviterede til burgere, Denne gang i den nye lejlighed på Islands Brygge, men det blev burgerne ikke ringere af.
29.12.12. Nadia havde været i Sverige hele julen, og havde derfor ikke fået ret mange af sine julegaver. Det blev der rådet bod på denne lørdag, og den unge dame blev meget begavet.
29.12.12. Anna bliver altid glad for en kogebog. Hun blev også glad for invitationen indeni: en forårstur til Danfoss Universe. Den gave fik alle vores børn, og vi glæder os meget til turen.
26.12.12. 2. juledag holdt vi jul for børn og børnebørn, som vi ikke havde været sammen med juleaften. Børnebørnene fik hver sin fotobog med deres aner, og den blev studeret indgående.
26.12.12. Mormor her havde haft mere ondt i maven af spænding end alle ungerne. Hvad ville de sige til fotobøgerne, og hvad ville Flicka sige til mormors hjemmesyede prinsessekjole?
26.12.12. Flicka blev enormt glad for kjolen, der heldigvis passede perfekt. Den kom på med det samme, og den blev på hele aftenen.
24.12.12. Dejlig juleaften hos Jens og Katja. 4 børn og rent gaveorgie. Bent hjælper med at læse til og fra-kortet.
16.12.12. Ny ovn blev installeret, og Anker havde meget interesserede tilskuere til arbejdet. Hvad skal man med legetøj, når der er spændende emballage...
8.12.12. Mikkelsen-børnene fik adventsgaverne lidt sent, for familien var lige flyttet og skulle lige komme lidt på plads i den nye lejlighed på Islands Brygge.
8.12.12. Der manglede stadig en del, og Jacob havde travlt med at samle Frejas nye seng.
2.12.12. Til bagedagen hos Anna, Michael og Nadia blev der produceret massevis af småkager og chokoladekonfekt i store mængder.
25.11.12. Den årlige juledekorationsdag var lagt i god tid. Der var så meget gang i mad og drikke, ler,lys, bånd og kugler, så fotografen glemte helt at tage billeder - ØV. Men nogle af resultaterne blev foreviget.
18.11.12. Vi passede 3 Mikkelsen børn, og det blev både til en tur i biografen og en tur til julemarkedet på Gisselfeld, hvor en ridetur var det helt store nummer.
5.11.12. Vi tog til Malmø for at se den store Tutankhamon-udstilling. Vi havde glædet os, og vi blev ikke skuffede. Det var en meget vellykket udstilling.
5.11.12. Vi blev udstyret med en autoguide, der på dansk ledte os gennem hele forløbet, hvor vi startede med at se Tutankhamons gravkammer, som Howard Carter fandt det i 1922.
5.11.12. Ved hjælp af meget fine kopier af de ægte varer, får man så hele den spændende historie om Tutankhamon og hans tid. Fremragende.
5.11.12. Efter udstillingen og svensk lunch blev det til et længere kig på Malmøs nye indkøbscenter Emporia. Længere fordi centret er ret stort, og egentlig virkede ganske tiltalende.
28.10.12. Så kom frosten og georginerne klaskede sammen. Vejret var fint, så knoldene kom op, og de ligger nu og hygger sig i kælderen.
28.10.12. Indendørs var der også travlt, og heldigvis kom Jon på besøg og hjalp med at udskifte et gammelt toilet. Ikke helt uproblematisk, men det lykkedes, for Jon var stædig
27.10.12. Jeppe fejrede sin 6-års fødselsdag lidt før tid. Men der var masser af gaver og masser af boller og lagkage - og rigeligt med lys i lagkagen.
20.10.12. Det blev til et kort besøg hos Flicka, som havde været i Zoo....
20.10.12. Denne dejlige efterårsweekend stod georginerne stadig i fuldt flor.
20.10.12. Vi nyder de smukke blomster så længe de er her. Når frosten kommer er det slut.
12.10.12. På vej til Sverige fredag eftermiddag i skønt vejr.
12.10.13. Vågnede lørdag morgen op til gråt og vådt vejr, som bare fortsatte hele dagen. Det blev kun til en kort tur ned til søen - med paraply.
7.10.12. Vi havde inviteret børn og børnebørn til frokost på Malerklemmen nær Borup på Midtsjælland. Et anderledes og meget hyggeligt sted, hvor man er omgivet af udstoppede dyr, malerier, broderier og andre spøjse ting.
7.10.12. Bagefter trængte vi til at røre os, og vi gik på insektjagt ved søen og i skoven. Insekter fandt vi ikke mange af, men vi fik masser af frisk luft, og ungerne fik brændt lidt krudt af.
7.10.12. Hesten her var et helt tilløbsstykke, for alle skulle klappe den.
22.9.12. Vi besøgte den nyåbnede Ejbybunker og kiggede indenfor, hvor bunkerens historie under den kolde krig fortælles ved hjælp af ny teknologi. Imens gik Anna og Nadia på opdagelse udenfor, for Nadia turde ikke gå ind i bunkeren.
16.9.12. Mette holdt fødselsdag, og mange nysgerrige gæster stimlede sammen omkring hende, da hun pakkede gaverne op.
1.9.12. Lørdag tog vi til Brede for at se Nationalmuseets afdeling her. Brede Værk ligger i et naturskønt område i Lyngby lige ved Mølleåen. Det blev en spændende dag med museumsbesøg, og masser af liv ved og på Mølleåen.
1.9.12. Brede er nærmest industriens vugge i Danmark, og museet fortæller den spændende historie ved hjælp af moderne interaktive medier - meget flot. Foruden industrihistorien er der en afdeling med klædedragter fra et par århundreder, og lige nu var der også en Karoline-udstilling i anledning af Karoline-kogebøgernes 50-års jubilæum.
25.8.12. På billedet ses Schönbrunn, Wiens største turistattraktion. Vi så Schönbrunn i den sidste uge af vores ferie. Der var hedebølge i Wien med temperaturer på næsten 40 grader. Det lagde en dæmper på aktiviterne, men det var nu også dejligt med rigtig sommer, og vi fik alligevel set en masse.
25.8.12. Med audioguide kom vi gennem hele 40 gemakker, der stod intakte fra kejsertiden. Smukt, flot og fantastisk. Bagefter tog vi en tur rundt i Schönbrunns enorme park med en lille vogn.
25.8.12. Parken rummer bl.a. verdens ældste zoologiske have, Neptunbrønden og denne fantastiske arkade, som kaldes Glorietten. Den ligger meget højt, og fra Glorietten er der en pragtfuld udsigt over slottet og byen bagved.
25.8.12. Schönbrunn var kejserfamiliens sommerresidens. Om vinteren boede boede man i Hofburg, som er et gigantisk bygningskompleks midt i Wien. I dag er der bl.a. regeringskontorer, Nationalbibliotek og flere museer.
25.8.12. Vi så Sølvkammeret, de kejserlige gemakker og Sisi Museet. Kejserinde Sisi, som blev dræbt i 1898, var meget smuk, og hendes liv var dramatisk og fascinerende. I dag bruges Sisi heftigt i markedsføringen, og man ser billeder af hende overalt i Wien. Man kan købe alt med Sisi på.
25.8.12. Nationalbibliotekets Prunksaal er meget stor og meget imponerende. Salen blev bygget til kejser Karl VI's bogsamling og stod færdig i 1726.
25.8.12. Det blev også til en sejltur på Donau, og vi fandt ud af at der både er en Donua-kanal, selve Donau og Neue Donau. Selve Donau er bred, og man udnytter vandkraften, så vi måtte gennem en sluse, hvor båden blev hævet hele 8 meter. Og så er Donau mere grøn end den er blå.
25.8.12. Det charmerende Belvedere slot nåede vi kun at se udefra, så de fine kunstværker indeni har vi til gode. Men den smukke park og udsigten var nu også værd at se.
25.8.12. Vi så meget mere, men tog os god tid til pauser undervejs, hvor vi bare sad og betragtede det myldrende liv omkring os. Der var masser af parker, pladser, torve, cafeer og restauranter overalt, og selv om der var mange turister i byen gav det ikke problemer med at se det forskellige.
25.8.12. Fra Wien er der kun 63 km til Slovakiets hovedstad Bratislava. Man kan sejle dertil, men vi tog med toget og tilbragte nogle timer i byen. Højt over byen knejser borgen Hrad.
25.8.12. Fra borgen er der en fænomenal udsigt over Donau og en del af byen.
25.8.12. Bratislavas gamle bydel er meget charmerende med fine gamle huse og palæer, torve, pladser og små smalle gader. Her var rigtig rart og hyggeligt.
8.8.12. Endelig blev det vores tur til at få ferie, og vi kørte til fritidshuset i Småland, hvor vi tilbragte et par dage i køligt og ustadigt vejr, før vi fortsatte til Stockholm. Her boede vi på et dejligt hotel i forstaden Nacka med denne fine udsigt over indsejlingen til Stockholms havn.
9.8.12. Vasamuseet er Sveriges største turistattraktion, og det enorme skib, der sank i 1628 efter 20 minutters sejllads, er virkelig imponerende. Museet fortæller hele historien om skibet lige fra bygningen og til nutidens store vedligeholdelsesarbejde. Meget spændende.
9.8.12. Vasamuseet ligger på øen Djürgården. Her ligger også forlystelsesparken Gröna Lund, som er en mellemting mellem Tivoli og Bakken. Vi kiggede indenfor, men sejlede også forbi.
11.8.12. På Djürgåden ligger også Skansen, som er verdens ældste frilandsmuseum. Her var bl.a. by- og landhuse fra gammel tid, zoologisk have med nordiske dyr og akvarium. Skansen ligger højt, så der var også en flot udsigt over en del af Stockholm.
12.8.12. Kongeslottet Drottningholm ligger i udkanten af Stockholm. Det er stort og flot både ude og inde. Slottet er omgivet af en stor park, der egentlig består af 3 forskellige. Heftigt bygevejr denne dag...
12.8.12. Flere aftener spiste vi let mad på hotelværelset, mens vi så OL.
13.8.12. Stockholm er en flot by med masser af vand, broer, grønne parker og masser at se og opleve. Vi så en masse og vejret blev bedre dag for dag.
14.8.12. Tilbage i fritidshuset var vejret blevet så godt, at det blev til et par hele dage på terrassen. Det var meget længe siden, vi havde prøvet det, og det var bare skønt. Det blev også til en lille tur til nærliggende Gustavsfors, der er fuldstændig ren svensk idyl.
16.8.12. Det var også dejligt vejr da vi den sidste dag i Sverige mødtes med gode venner på Huseby Bruk. Her fik vi en spændende rundvisning på hovedbygningen, spændende fordi det viser et velhaverhjem fra omkring år 1900, og alt er stort set intakt.
4.8.12. Storm og Flicka holdt fødselsdag og så var der synkronudpakning. De har begge fødselsdag i juli, men p.g.a. ferie blev det fejret denne dag.
4.8.12. Storm blev 6 år. Han er begyndt at gå til fodbold og fik i fødselsdagsgave bl.a. den flotte Messi-trøje, som han har på.
4.8.12. Flicka blev 3 år. På ferieturen til Sydspanien havde hun fået en fin rød flamincokjole, og den matchede Dannebrog rigtig fint.
4.8.12. Selvfølgelig måtte mange af gaverne prøves af med det samme.
29.7.12. En tur i Tivoli hører med til vores sommerprogram. Efter en dejlig frokost hos Bdr. Price gik vi gennem den gamle have.
29.7.12. Overskyet men ganske lunt vejr havde lokket mange mennesker til. Som altid var der masser af flotte blomster overalt.
22.7.12. Søndagsturen gik til Karrebæksminde, som er et stort ferieområde. Byen summede af liv både på landjorden og i bådene, og nogle få boltrede sig i vandet. De mange restauranter var godt fyldte, men frokost fik vi dog. Og vi købte en røget ål med hjem til aftensmaden - den var meget lækker.
22.7.12. Den lille bro over til Enø måtte jævnligt hæves op, når skibe skulle igennem. Det skabte lange køer af fodgængere, cyklister og biler på begge sider. Vi tog bilen over broen for at kigge lidt på Enø, der foruden masser af sommerhuse også byder på flot natur.
22.7.12. Vi fortsatte til Bisserup Havn, som er en miniudgave af Karrebæksminde. Her var rigtig hyggeligt og meget fredeligt. Et lille rimeligt autentisk miljø med små og lidt større fiskebåde.
22.7.12. Det blev også til et besøg på den nærliggende Glænø og et meget hurtigt kig på Holsteinsborg Slot, som ligger pragtfuldt placeret lige ud til vandet. Et sted vi fik meget lyst til at besøge "rigtigt" en anden gang. Det blev en dejlig dag i sommer Danmark
13.7.12. Vi tog på weekendtur til Tyskland og overnattede ved Timmendorfer Strand, som er et stort ferieområde. Trods lidt køligt og ustadigt vejr kunne vi sidde udenfor og spise aftensmad i meget dejlige omgivelser.
13.7.12. Jo - vi havde skam havkig fra hotelværelset! Der er rigtig mange hoteller og pensioner ved Timmendorfer Strand, og der var rigtig mange mennesker, men alligevel var der roligt og fredeligt.
13.7.12. Selv sent om aftenen var der mange mennesker på den lange mole.
14.7.12. Det blev til endnu en overnatning på en gasthof i Tyskland. På vej dertil drak vi kaffe i Eckernförde, der også er en badeby. Der var nu meget få mennesker på stranden. Så fik vi handlet og satte kursen hjemad. Det havde været en hel lille miniferie.
1.7.12. Denne søndag gik turen til Frederikssund, hvor vi sammen med nogle af børnene så Vikingespillet. Vejret var perfekt til udendørs teater.