ambæks verden. billedarkiv 2011: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1. halvår
2007 og 2006

29.12.11. Jacob fejrede sin fødselsdag, og det er blevet en tradition at den står på burgere med alverdens tilbehør. Jacob svinger panderne, og så laver man selv sin burger helt efter egne ønsker.
26.12.11. Mere jul og flere gaver denne 2. juledag hos Anna og Michael, der bød på spændende tapas-frokost. Vores udflugtsgave til familien blev studeret.
26.12.11. Nadias jul varer længe, for hun fik et abonnement på et hesteblad.
11.12.24. Jacob og Mia holdt jul for første gang, og det blev en rigtig dejlig juleaften lige efter bogen og ifølge traditionerne.
11.12.24. Juleaftensdag er meget lang, men spil og Disney's juleshow fik tiden til at gå.
11.12.24. And, flæskesteg, brunede kartofler og rødkål efterfulgt af ris a la mande. Meget vellykket og velsmagende, så alle blev mere end mætte.
11.12.24. Så gik turen rundt om træet, og der blev sunget godt med. Og endelig nåede vi til aftenens højdepunkt for nu skulle de mange gaver pakkes ud, og kort efter var gulvet dækket af legetøj.
11.12.24. Storm jublede, da han fik det Skylanders-spil, som han brændende havde ønsket sig i lang tid.
11.12.24. Freja hævdede, at hun havde ønsket sig den talende bamsefugl i hele 4 år, men endelig fik hun den.
11.12.24. Flicka havde rigtig travlt, for der kom hele tiden nyt spændende legetøj, som hun lige skulle kigge på.
11.12.24. Kamille er vokset fra legetøjet, så nu handler det om helt andre ting, som f.eks. nogle dejlige støvler, man kan bruge i ridecentret.
11.12.24. Langt om længe var spændingen udløst, og alle var trætte. Juleaften sluttede som den begyndte foran fjernsynet, hvor der blev droslet ned med Jeppes nye Cars-dvd på skærmen.
18.12.11. Vi fandt heldigvis tid til en tur i Tivoli, og der var vældig flot.
18.12.11. Vi ankom ved middagstid, og startede med en dejlig frokost.
18.12.11. Så gik turen rundt i gamle have og bl.a. forbi disse meget smukke svaner.
18.12.11. Vi så Tivolis flotte Titanic-udstilling, og blev selvfølgelig endnu engang fascineret af den utrolige og dramatiske historie om skibet, der ikke kunne synke. Da vi kom ud var det blevet mørkt, og Tivoli havde ændret udseende.
18.12.11. Der var lys overalt, så vi måtte endnu en tur gennem den gamle have for at se den flotte udsmykning.
11.12.11. Vi drog hjem fra den årligt tilbagevendende julebagedag hos Anna, Michael og Nadia med mængder af lækre julesmåkager.
11.12.11. Efter en dejlig tapas-frokost gik Nadia og bedsteforældrene i gang med en større produktion af småkager af dejen, som Anna havde lavet i forvejen.
27.11.11. Første søndag i advent og årets første efterårsstorm trak hen over landet. Men også dagen hvor vi holdt den årlige klippe/klistredag med børn og børnebørn.
27.11.11. Vi startede med frokost, og i år stod den på noget så udansk som tapas - den slags man kalder pintxos.
27.11.11. Bagefter blev der lavet dekorationer til kalender- og adventslys, og store som små udfoldede deres kreative evner.
27.11.11. Jeppe var stolt af sin fine dekoration, og bagefter var der tid til leg og drønen rundt.
27.11.11. Anna havde lavet en lækker julekage, og senere sørgede Jacob for æbleskiver og gløg, så alle var rimeligt mætte, da de drog hjem sidst på eftermiddagen.
25.11.11. I løbet af bare 2 dage kom der nyt flot tag på huset, og det pyntede gevaldigt.
20.11.11. Jeppe overnattede og søndag formiddag tog vi en tur på stranden, hvor den tætte tåge gav en lidt pudsig stemning.
20.11.11. Vejret var dog mildt og vindstille, og der var ganske mange mennesker og hunde. Jeppe kom selvfølgelig hjem med våde støvler, sokker og bukser.
20.11.11. Haven blev også inspiceret, og det lykkedes at få et fint nærbillede af Jeppe, der ellers ikke er vild med at blive fotograferet.
20.11.11. Der er stadig flotte blomster i haven!
18.11.11. Kæmpe overraskelse denne fredag for Anna og Michael havde i al hemmelighed været en tur på rådhuset og fået papir på deres forhold. Kæmpestort til lykke.
13.11.11. Så blev julen skudt ind med en dejlig weekend i Sverige, hvor turen gik til det store årlige julemarked i Huseby. Vejret var ikke specielt julet, men derimod det flotteste solskinsvejr.
13.11.11. Perfekt vejr til at myldre rundt og kigge på de mange boder både ude og inde, hvor der var alskens former for kunsthåndværk. Og madboderne fristede med lækkerier, som kunne smages før køb.
13.11.11. Rammerne var fine, her var både nisseorkester og julelys overalt på området. Det så flot ud, da mørket faldt på. De mange besøgende slæbte af sted med mængder af fyldte poser og tasker. Det gjorde vi også, for der var mange fristende delikatesser.
5.11.11. Vi skulle bare ud og handle lidt, men vi forvildede os ned bag H.C. Ørstedsværket og pludselig var vi kommet til graffiti-land.
5.11.11. Her var nærmest endeløse mure fyldt med farvestrålende graffiti, og meget af det var rigtig flot.
4.11.11. Jeppe fejrede sin 5-års fødselsdag. Han fik masser af gaver, og vi fik dejlig mad og de lækreste kager.
4.11.11. Selv om Jeppe nu er en stor dreng, var det rart at sidde trygt hos morfar, mens der blev sunget fødselsdagssang og råbt hurra.
30.10.11. Det blev til et lille søndagsbesøg hos Storm og Flicka, og vejret var fint til en tur på legepladsen.
30.10.11. Mette samlede flotte efterårsblade, der nu skal tørres og senere bruges til juledekorationer.
22.10.11. Haven sætter pris på det skønne efterårsvejr og kvitterer bl.a. med denne flotte rose.
22.10.11. Turen gik til Sorø, hvor vi fik lækker frokost og bagefter kiggede vi indenfor i Sorø Klosterkirke. Her er både biskop Absalon og Ludvig Holberg begravet, så den flotte kirke er spækket med Danmarkshistorie.
22.10.11. Ved siden af Slotskirken ligger Sorø Akademi lige ud til Sorø sø, så omgivelserne er pragtfulde - ikke mindst på en flot og solrig efterårsdag.
14.10.11. Så oprandt den skrækkelige dag, hvor Michael fyldte 40. Han tog det nu pænt. Gæsterne og ikke mindst Nadia var spændte på at smage Annas flotte flødebollekage. Den var lækker.
9.10.11. Vi var på weekendophold på Sauntehus ved Hornbæk. Her var dejlige omgivelser og en god atmosfære, så den stod på nydelse og afslapning.
8.10.11. Den lækre aftensmad blev indtaget i den hyggelige røde spisestue, og vi blev meget mætte.
8.10.11. På vejen fik vi lige set Gurre slotsruin. Der er ikke så meget tilbage, men historien er spændende.
1.10.11. Kamille, Freja og Jeppe skulle passes, og det skønne vejr lokkede os (og mange andre) en tur på Frilandsmuseet. Vi myldrede ind og ud af de gamle huse, kørte med hestevogn og samlede masser af flotte kastanier, der senere blev forvandlet til utallige kastaniedyr.
30.9.11. Sommeren må jo nyders selv om den falder sent i år. Selv parasolen kom i brug denne varme efterårsdag.
26.9.11. Flicka var på besøg med sin mor, og måtte lige prøve at klappe de store lyserøde Georginer.
11.9.11. Det var lykkedes os at samle næsten alle børn og børnebørn til en skovtur. Turen gik til Gjorslev Bøgeskov, hvor vi startede med lækker frokost på traktørstedet.
11.9.11. Traktørstedet ligger ved både strand og skov. Vi slog os ned på stranden, og nød det skønne vejr. Pigerne brugte lang tid på at soppe og sjaske.
11.9.11. Børnene havde hver deres lille insektfangersæt med, og så gik både store og små på jagt på stranden, i vandet og i skoven. Så let var det nu ikke at få gevinst.
11.9.11. Indsatsen lønnede sig nu alligevel, og vi fik samlet adskillige bænkebiddere, edderkopper, snegle og en enkelt meget lille og nuttet frø.
11.9.11. De medbragte bøger blev gransket for at finde ud af, hvad det var for insekter, vi havde fanget. Bagefter blev de selvfølgelig sat fri. Det blev en rigtig dejlig skovtur - og så endda på Naturens dag.
4.9.11. Familie og venner var mødt talstærkt op, og alle stod parat på parkeringspladsen for at modtage og overraske Michael 40 dage før han fylder 40.
4.9.11. Det blev en festlig dag med flag, sange, taler, gaver og masser af mad og drikke. Anna havde planlagt og forberedt det store surprise party i flere måneder.
4.9.11. Om Michael blev overrasket? Ja, mon ikke! - han havde ikke lugtet lunten, men han blev også rigtig glad.
4.9.11. Måske også en smule betænksom ved udsigten til det skarpe hjørne. Og så kan han altså ikke fordrage at blive fotograferet, men det undgik han ikke i dag.
3.9.11. Jeppe kom på besøg og vi tog til Helsingør for at kigge på havnefronten og Kulturværftet. Området er kun delvist færdigt, men det nye bibliotek er imponerende. Vi kiggede ud fra tagterrassen.
3.9.11. Turen fortsatte til Teknisk Museum, hvor Jeppe spiste slush ice før vi kiggede på fly, biler og en masse andet.
27.8.11. Så er ferien slut. Det endte med at blive en 4-delt ferie fyldt med dejlige og meget forskelligartede oplevelser. Feriens 4. og sidste del var et lækkert gourmetophold på Munkebo Kro. Billedet viser de udsøgte og velsmagende småhapser, som vi startede med.
26.8.11. På vej til Munkebo gjorde vi holdt i Nyborg og så slottet og museet, og så denne fine blomsterpyntede bro.
22.8.11. Feriens 3. del bestod af 5 dage på den nordøsttyske ø Rügen, hvor vi boede på hotel i øens største badeby Binz. Her ses byens centrum med det imponerende Kurhaus og den flotte sandstrand, der strakte sig flere kilometer til begge sider.
22.8.11. Der ligger adskillige badebyer langs Rügens østkyst. Fælles for dem er den specielle badearkitektur. Mange af disse charmerende huse blev opført i slutningen af 1800-tallet af velhavere fra fastlandet. I dag er de fleste hoteller eller pensionater.
22.8.11. Stort set alle badebyerne har en lang flot strandpromenade og tit også en badebro, der går flere hundrede meter ud i Østersøen. Helt ude for enden af Sellins badebro ligger en dykkergondol, der dykker 4 meter ned i Østersøen. Her kan man så kigge ud på fisk og vandmænd.
22.8.11. Mindre kønt er det 4,5, kilometer lange bygningskompleks Prora, som blev opført af Hitler i slutningen af 1930'erne. Bygningerne skulle være ferieboliger med plads til 20.000 mennesker, men p.g.a. krigen blev byggeriet aldrig fuldført. Forsøg på at sprænge bygningerne væk er opgivet, og i dag står det meste tomt. Her er kun nogle museer og gallerier.
22.8.11. Vi sejlede op langs østkysten og herfra kunne vi se Proras størrelse. Bygningerne ligger lige ud til vandet kun adskilt fra stranden af en enkelt klitrække. Længere nordpå sejlede vi langs Rügens høje flotte og kilometerlange kridtklinter, hvor Köningsstuhl med sine 119 meter er det højeste punkt.
22.8.11. Rügen er meget mere end badebyer og her er meget at se rundt omkring på øen. Vi besøgte bl.a. en flot park med forlystelser for børn og med store flotte modeller af kendte bygningsværker fra hele verden. Danmark var repræsenteret med Børsen.
22.8.11. Der var rigtig mange turister på Rügen (bl.a. mange på cykel) og mange badede i Østersøen. Vi foretrak at bade på vores udmærkede hotel, der i underetagen havde 3 store bassiner med vand på mellem 34 og 36 graders varme. Det varme vand blev hentet op fra undergrunden.
22.8.11. Rügen var en dejlig oplevelse med skøn natur, fine badebyer og også små hyggelige og fredelige hjørner som f.eks. denne lille havn. Og vejret var rigtig dejligt, mens vi var der. Eneste lille minus var de mange myg.
16.8.11. Det våde og kølige vejr fik os til at afkorte ferien i Sverige, og lidt impulsivt tog vi sydpå til Barcelona for at være sikre på lidt sol og varme. Det fik vi masser af i en særdeles livlig storby med tusindvis af turister, og det blev til mange pauser med vand og kaffe.
16.8.11. 4 dage i Barcelona er slet ikke nok for byen har masser af seværdigheder. Vi tog rundt med turbusser og hoppede af og på forskellige steder. En god måde at se byen på, og vi fik set en del. Her udkig over noget af byen fra Montjuic, jødebjerget.
16.8.11. Selvfølgelig var vi en tur ned ad Barcelonas berømte brede gågade La Rambla, der uanset tidspunkt var proppet af mennesker. Her var bl.a. mange af disse optrædender, som skabte stor moro.
16.8.11. Da vi kom til Barcelonas fantastiske vartegn, den ufærdige Gaudi-kirke Sagrada Familia, var den lukket for almindelige besøgende, så det blev kun til et kig udefra. Det var nu også ganske imponerende.
16.8.11. Vi fik dog set 2 af Gaudis prægtige modernista-bygninger både ude og inde. Disse fantastiske skorstene pryder taget på Palau Güell.
16.8.11. Casa Batllo er fuldstændig utroligt både ude og inde, og spækket med fine detaljer overalt.
16.8.11. Vi boede lidt udenfor Barcelona. Her var også en stor bred Rambla, og her var også en tapasbar med et stort udvalg af de lækreste små spiser. Det var ren nydelse at sidde udenfor i en særdeles behagelig temperatur sent om aftenen og spise og hygge.
10.8.11. Vi ankom til fritidshuset i fint vejr og nød aftenen på terrassen, men så slog vejret om og de følgende dage var både våde og kølige.
10.8.11. Vi har vores sommertraditioner og måtte selvfølgelig spise frokost på Möckelnæs Herregård, men i år måtte vi sidde indendørs. Men flot så det ud mellem regnbygerne.
10.8.11. Det blev også til et par småture rundt i området, bl.a. til Ljungby, hvor vi kiggede indenfor i museet, som ligger på Ljungbys gamle torv. Det var også vejr til udendørs frokost på gæstgivergården, som ligger ved siden af.
10.8.11. Det var krebsetid i Sverige og vi måtte selvfølgelig smage. Flotte så de ud, men vi var ikke gode til at få det lækre kød ud af dem. Vores lille krebsegilde fandt sted indendørs, det var for koldt til terrassen.
6.8.11. Endelig havde vi fået sommerferie og på vej til det svenske fritidshus var vi til bryllup i Helsingør, hvor en slægtning stod brud.
31.7.11. Endnu et sommerbarn fejrede sin fødselsdag med boller og lagkager. Det var Storm, der fyldte 5 år, og han fik sine ønsker opfyldt: masser af spil og masser af Lego.
10.7.11. Flicka fejrede sin 2-års fødselsdag lidt på forskud. Den lille fødselar var faldet et par dage før, og var blevet syet over det ene øje.
10.7.11. Flicka blev lidt beklemt, da alle sang fødselsdagssang for hende.
3.7.11. Mette på besøg med børnene dagen efter det store skybrud. Det blev til en lille tur på naturlegepladsen, hvor store dele var omdannet til soppebassin. Lige her var der nogenlunde tørt.
3.7.11. Så hjem til Mette, hvor mormor hyggede sig med børnene, mens far og mor gik i kælderen og fik styr på vandskaderne.