ambæks verden. billedarkiv 2011: 1. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1. halvår
2007 og 2006

26.6.11. Søndagsturen gik til Stevns, hvor vi spiste os overmåde mætte i den lækre buffet i Bøgeskovens Traktørsted. Desværre var det ikke lige vejr til at sidde udendørs. Det regnede mens vi spiste, men ellers var vejret nogenlunde.
26.6.11. Turen gik videre til Stevnsfortet, Danmarks koldkrigsmuseum, hvor vi på en guided rundvisning kom rundt i de underjordiske gange og rum og samtidig hørte om stedet og hele koldkrigsperioden - meget spændende.
25.6.11. Det blev til et lille kig indenfor hos Anna og Nadia i nyttehaven, som nu er ved at bugne med afgrøder af forskellig art.
24.6.11. Lidt forsinket fejrede Mia sin fødselsdag, og hun er efterhånden ekspert udi lagkager. Dejligt syn, dejlig smag.
18.6.11. Igen var vi ude at sejle, denne gang til Hven, og på den lille svenske ø handler det meget om Thycho Brahe. Vi fik genopfrisket den spændende historie om den berømte astronom.
18.6.11. Vejret var ikke specielt sommerligt, men det holdt tørt, mens vi var udendørs. Vi var bl.a. nede i det rekonstruerede Stjerneborg, som var Thycho Brahes underjordiske observatorium. Under jorden er der stadig rester af det oprindelige observatorium, og her kan man opleve et fint lille "show".
18.6.11. Vi besøgte også Skt. Ibbs Kirke, der ligger højt oppe med en skøn udsigt. Og vi fik en rigtig lækker 3-retters frokost i Backafallsbyn. Vi kørte i bus, men de fleste lejer en cykel, og dem er der rigtig mange af på Hven.
12.6.11. Pinsedag mødtes vi med gode venner i Sverige. Vi tog på langfart med den lille veterandamper Thor og sejlede gennem tre søer, en kanal, en gammel manuelt betjent sluse og under to broer.
12.6.11. De 20 km var kantet med skøn svensk natur og idylliske steder. Nogle steder blæste en kølig vind, men alle havde heldigvis varmt tøj med.
12.6.11. Efter 2½ time lagde Thor til ved Asa herregård, hvor vi fik en særdeles lækker og velassorteret frokostbuffet. Efter 2 timer gik turen så hjemad igen.
13.6.11. Hjemme ved fritidshuset var der livlig aktivitet ved et par af fuglehusene.
13.6.11. På hjemturen rundede vi Sofiero. De fleste Rhododendron var afblomstret, men der var nu masser af andre blomster i den flotte park, og vi fik set Sofieros nyeste og meget fine udstilling "Blomsterdrottningen", som handler om dronning Ingrid.
5.6.11. Anna, Michael og Nadia havde inviteret på picnictur til Middelaldercentret i Nykøbing F., så denne dejlige sommerdag, Fars dag og Grundlovsdag, tog vi en tur tilbage til 1401.
5.6.11. Vi kom rundt i byen og Sundkøbings mange venlige indbyggere fortalte om, hvordan man levede, og vi så bl.a. de kæmpestore kastemaskiner, kaldet blider, blive klargjort og skudt af - sikke et arbejde.
5.6.11. Den medbragte picnic var ganske nutidig, frisk og lækker, og så var vi godt rustet til den efterfølgende ridderturnering.
5.6.11. Michael blev udfordret til at støde med lansen, som skulle ramme en træplade, der så snurrede rundt - helst mange gange. Det klarede han rigtig flot - træpladen snurrede hele 3 gange.
5.6.11. Og så var der rigtig ridderdyst, som ridder Svane her vandt. Et spændende og spektakulært indslag. Alt i alt var Middelaldercentret en rigtig god oplevelse. På hjemvejen købte vi nye danske kartofter og jordbær, så der var nem og meget lækker aftensmad.
27.5.11. Så er vi hjemme i kolde Danmark igen efter en skøn og varm uge i Istanbul. Vi har set og oplevet en masse i den særdeles livlige storby.
27.5.11. Vi så den blå moske, som er Istanbuls vartegn. Navnet skyldes de mange blå fliser, der er inde i moskeen. Næsten ved siden af ligger Hagia Sofia, der blev bygget som kirke, siden blev moske og i dag er museum. De er begge enorme, og værd at besøge.
27.5.11. Indgangen til Topkapi, som var de osmanniske sultaners palads gennem 400 år. Palads-området er enormt stort, og består af flere gårde. Fra gårdene er der adgang til et utal af større og mindre bygninger.
27.5.2011. Topkapi er stort og ikke lige til at overskue. Op gennem århundrederne har de forskellige sultaner bygget til og bygget om i en uendelighed, så der er stor forskel på de mange bygninger både ude og inde.
27.5.11. Vi brugte adskillige timer i Topkapi, og det var meget spændende. Paladset ligger på halvøen Det gyldne Horn, så flere steder var der flot udsigt til vandet og den omkringliggende by.
27.5.11. Udsmykningen er de fleste steder ganske overdådig både ude og inde. Og man må fotografere det hele - også med blitz, så der var rigtig gang i turisternes kameraer.
27.5.11. Billedet viser en lille del af det enorme Dolmabache palads, der fra 1856 blev afløseren for Topkapi. Her boede de sidste 6 sultaner. Det var også her den tyrkiske republiks første præsident Atatyrk døde i 1938. Indretningen er en pudsig blanding af øst og vest, men der er absolut ikke sparet på noget.
27.5.11. Vi fik set meget mere, bl.a. den enorme bazar og vi sejlede på Bosperus. Vi smagte lidt anderles mad og drak en masse te. Det blev også til mange pauser undervejs, så benene kunne hvile sig lidt. Istanbul er virkelig spændende, og tyrkerne meget venlige og hjælpsomme.
9.5.11. Hønnerup Hovgård på Vestfyn var den perfekte ramme om årets familieweekend. Et skønt sted med masser af plads til os alle 19 både ude og inde.
9.5.11. Vejret var også fint, så fredagens aftensmad kunne indtages på den store terrasse. Den store dejlige have var som skabt til boldspil, vikingespil og en masse andet. Som bonus var der også en lille bæk, der tiltrak de større børn som en magnet, men også gav nogle våde sko og sokker.
9.5.11. Lørdag aften fejrede Bent sin 60-års fødselsdag med en meget lækker festmiddag leveret af den lokale kro.
9.5.11. En vældig glad og tilfreds fødselar. Bent fik også spændende gaver, fødselsdagssang og 60 gange hurra.
9.5.11. Søndag gik turen til Egeskov slot, hvor vi myldrede rundt en stor del af dagen.
9.5.11. De store piger var vilde med gangbroerne i trætoppene, de mindre med den store legeplads.
9.5.11. Lige før de sidste kørte, blev der tid til et familiefoto på Hønnerups store trappe. Det havde været en dejlig weekend for både store og små.
1.5.11. Så var der igen fødselsdag i familien. Her lægges sidste hånd på bananlagkagen - godt med flødeskum.
27.4.11. Det fantastiske aprilvejr fik haven til nærmest at eksplodere.
27.4.11. Pludselig var der blomster og farver - og en græsplæne, der skulle slås.
25.4.11. Børn og børnebørn kom på besøg denne skønne 2. påskedag, hvor det var perfekt terrassevejr, og selvfølgelig vankede der påskeæg.
25.4.11. Og så fik vi hjælp til haven fra såvel store som små. Her er det Flicka, der giver en hånd.
25.4.11. De voksne knoklede på, så det forblæste drivhus blev samlet og klargjort så grundigt, at det vist ikke mere kan blæse omkuld.
25.4.11. Gavlen blev befriet for både træer og andre omklamrende planter, og også en irriterende bambus måtte lade livet. Vi er taknemmelige for hjælp til sådanne besværlige og tidskrævende opgaver.
25.4.11. Storm fik også afprøvet sit nye smarte Barcelona-outfit.
22.4.11. Langfredag gik turen ud i forårsdanmark. Fantastisk vejr, nyudsprugne bøgetræer og hvidt anemonetæppe - det fås simpelthen ikke flottere.
22.4.11. Det blev til et besøg på Holmegård Park (det tidligere Holmegård glasværk), hvor der er spændende oplevelser for både store og små. Det hele er nyåbnet og endnu ikke færdigt, men det tegner rigtig godt.
22.4.11. Jagten efter anerne førte os til Snesere kirke og den er ikke helt almindelig. Med sine 52 meter er den en af Danmarks længste landsbykirker. Og der var blomster overalt: på trapperne ved indgangen, i våbenhuset og inde i selve kirken.
22.4.11. Også kirkegården er speciel, det er nærmest en have eller park med de fineste bede mellem gravstederne, flotte alleer, fin afdæmpet kunst og en frodighed uden lige.På billedet ses toilettet og det flotte bed foran.
2.4.11. Freja fejrede sin 7-års fødselsdag. Hun nød at være i centrum, men blev også en smule genert, da alle sang fødselsdagssang for hende.
2.4.11. Freja havde selv valgt de 2 flotte kager, som mor havde lavet. Kagerne så ikke bare flotte ud - de smagte himmelsk.
26.3.11. Der var generalforsamling i den svenske grundejerforening, så turen gik nordpå, hvor det stadig var vinter med sne og is.
20.3.11. Så var det min tur til at fejre fødselsdag, og der var rigtig liv i huset. Det blev en hyggelig dag, hvor det myldrede rundt med børn....
20.3.11. Det dejlige forårsvejr lokkede næsten alle ud, og så blev der ellers prøvet legepladser i området.
20.3.11. Det blev også til herlige gaver, bl.a. denne spøjse vejrflyver med solceller, så der er lys i flyet om natten.
16.3.11. Anna havde fødselsdag og havde inviteret til eftermiddagskaffe og aftensmad. Hyggeligt samvær og sikke meget lækker mad....
6.3.11. Flicka var meget stolt af sit fine fastelavnskostume, så hun havde det på hele dagen, og humøret var helt i top, da mormor kom til eftermiddagskaffe.
5.3.11. Det dejlige solskin lokkede os en tur til området nord for Sorø, hvor vi begge har haft forfædre. Det blev til billeder af hele 6 kirker, bl.a. denne i Munke Bjergby.
5.3.11. Sulten stillede vi her i Støvlet Katrines Hus i Sorø, hvor vi fik lækker og velsmagende frokost.
27.2.11. Snart fastelavn, så farmors udklædningsdragter skulle lige prøves. Freja overvejde om hun skulle være elefant.
27.2.11. Hun besluttede sig til sidst for dalmatineren, mens Kamille måtte konstatere, at hun nok var for stor til dragterne.
27.2.11. Mariehønen Jeppe.
20.2.11. Flot syn søndag eftermiddag.
19.2.11. Sammen med en masse andre besøgte vi Kunstmuseet Arken. Her var spændende installationer af Olafur Eliasson, skønne billeder af Anna Ancher og Scherfigs dejlige junglebilleder.
12.2.11. Knap var sneen forsvundet fra vores vante omgivelser, før vi satte kursen nordpå til fritidshuset, hvor der stadig lå sne. Det blev en dejlig weekend med helt forrygende vejr.
12.2.11. Søen var flot, men det havde været tørvejr, så rundt langs bredden var isen ikke sikker, så vi holdt os på jorden.
12.2.11. Sne og is dannede de mest fantastiske kreationer, som vi beundrede, mens isen rundt om os knagede og bragede.
6.2.11. Nadia overnattede og søndag mødtes vi med hendes mor og far på Glyptoteket. Efter vores nylige Ægypten-tur var det især den ægyptiske samling, der havde vores interesse. Nadia var dog ikke lige i det kulturelle hjørne, så hun syntes hurtigt, at Glyptoteket var et kedeligt sted.
4.2.11. Kamille 9 år. Det blev fejret med familie og venner, og det blev en vældig hyggelig fredag aften.
4.2.11. Kamille fik en ny mobil af sine forældre. Spændende.
30.1.11. Nadia fejrede sin 6-års fødselsdag efter alle kunstens regler. Masser af gaver, masser af lækker mad og masser af glade gæster. Mor og far havde gjort rigtig meget ud af dagen, så Nadia havde en kanon dag.
30.1.11. En af dagens små gæster hyggede sig gevaldigt med ballonerne.
19.1.11. Den sidste uges tid nød vi denne udsigt over Nilen fra vores hotelværelse i Luxor. Her fejrede Bent sin 60-års fødselsdag, og det blev en spændende uge med mange oplevelser.
19.1.11. Vi så adskillige enorme templer med relieffer og hieroglyffer.
19.1.11. Vi besøgte vestbredden med bl.a. Kongernes dal, hvor vi så flere af de imponerende og rigt udsmykkede gravkamre.
19.1.11. En fantastisk heldagsudflugt på Nilen, hvor vi kunne følge livet på de frodige bredder.
19.1.11. Nilturen startede meget tidligt i mørke og bød på både solopgang og -nedgang og sluttede i mørke, men med flot udsigt til Luxor, der lå badet i lys.
19.1.11. Det blev også til museumsbesøg, en tur på havnefronten, en tur gennem den livlige basar og mange kig ud på Nilen, hvor der var livlig trafik dagen igennem.