ambæks verden. billedarkiv 2010: 2. halvår
2008: 2. halvår
2008: 1. halvår
2007 og 2006

31.12.10. Et par minutter før vi skriver 2011.
29.12.10. Jacob fejrede sin fødselsdag og inviterede familie og venner til burger-party. Jacob stegte et bjerg af burgere, og alt tænkeligt tilbehør var sat frem. Så kunne gæsterne hver især kreere deres yndlingsburger.
29.12.10. Flicka var også til fødselsdag. Hun trissede rundt mellem store og små og så ud til at hygge sig gevaldigt. Umuligt ikke at tage billeder af den lille trold.
26.12.10. 2. juledag kom alle børn og børnebørn til frokost og efterfølgende gaveuddeling, nærmest juleaften del 2. Flicka nød frokosten og ikke mindst sin tartelet i fulde drag.
26.12.10. Det var første gang det lykkedes os at samle ALLE børn og børnebørn, men det var lige ved at gå i vasken. Kamille var nemlig syg, men hun ville gerne med. Hun puttede sig dog det meste af tiden i en lænestol under sin medbragte dyne.
26.12.10. Flicka havde helt styr på hvordan man pakker op, så hun gik ivrigt i gang med sin del af gaverne. Der var mange gaver til alle børnene, så det tog sin tid at komme gennem gavebjerget.
26.12.10. De 2 jævnaldrende fætre fulgte ivrigt med i hinandens gaveudpakning.
26.12.10. Nogle gaver var ikke til brug her og nu. Nadia må vente nogle måneder før haveredskaberne kan komme i brug, men hun glæder sig vist allerede.
26.12.10. Vores fællesgave til dem alle er traditionen tro en weekendtur i foråret. Programmet blev studeret indgående.
26.12.10. Til maj går turen til Fyn, hvor vi skal bo på en herregård og bl.a. på besøg på Egeskov Slot. Rart med noget at glæde sig til.
26.12.10. Så var julen slut for denne gang. Det var dejligt at se dem alle. Nu glæder vi os over gaverne og den flotte julebuket, som vi også fik.
24.12.10. Vi drog hjem med en flot og velforsynet picnickurv samt invitation til en picnictur til juni sammen med giveren, der kommer med indholdet. Det bliver spændende.
24.12.10. Så blev det jul, og juleaften var vi i godt selskab hos Anna, Michael og Nadia. Der var mange gaver under træet og rigelige mængder af lækker mad.
24.12.10. Og lige midt under julemiddagen tabte Nadia sin første tand. Lidt dramatisk men Nadia var hurtigt på toppen igen.
14.12.10. Jeppe ville gerne besøge farmor helt alene, så han blev hentet i børnehaven, og så hyggede vi os. Bilerne er altid et stort hit, men denne gang brugte vi mest tid på labyrintspillet. Jeppe kan ikke lide at blive fotograferet, så jeg måtte "stjæle" et par billeder.
5.12.10. Så oprandt årets traditionelle julebagedag hos Anna, Michael og Nadia. Efter en dejlig frokost tog vi fat på pebernødderne.
5.12.10. Nadia og bedsteforældrene gik rigtig til dejen. Og Anna havde sørget for rigelige mængder, så vi kom rigtigt på arbejde.
5.12.10. Så var der kaffe med nogle af de lækre nybagte småkager og bagefter fremtryllede Anna nogle store flotte brunkager, der blev dekoreret med glasur og sukkerkugler. Alle drog hjem med en kæmpeportion af det lækre hjemmebag og brunkager, der skal hænges op. Rigtig hyggelig dag.
28.11.10. Julen blev indledt med den årlige klippe/klistredag. Anna og Michael havde den elektriske æbleskivepande med, Bent lavede dejen og Mia var bagemester. Resultatet var nogle særdeles lækre æbleskiver.
28.11.10. Der blev julet i stor stil.
28.11.10. Der blev rigtig krummet på og kreeret utallige dekorationer og massevis af flettede julehjerter og julestjerner.
28.11.10. Jacob og Mias aupair-pige fra Florida lærte at flette julestjerner, men hun måtte tit hen til vinduerne og kigge ud på sneen. Sne havde hun set før, men ikke i de store mængder, der nu lå overalt.
28.11.10. Det var også 1. søndag i advent, så der var adventsgaver. En pakke med farvede elastikker i forskellige former vakte vild jubel hos pigerne.
28.11.10. Det er virkelig flot med den megen sne, men også lidt besværlig når den skal skovles væk.
7.11.10. Kamille og Freja var på weekend hos os. Lørdag var vi på loppemarked og søndag gik turen til Experimentarium. Pigerne vendte hjem med drabelige skudsår....
7.11.10. Det blev til mange timer og mange sjove udfordringer i Experimentarium, bl.a. en tur på det flyvende tæppe.
5.11.10. Vallensbæk Amatørteater opførte en meget morsom og vellykket revy, og vi fik set Anna (til venstre) optræde på de skrå brædder.
30.10.10. Så blev Jeppe 4 år, og det blev fejret med en overflod af lækre boller og kager. Vi fik bl.a en vaskeægte amerikansk græskartærte, bagt af familiens amerikanske aupairpige - den smagte dejligt.
30.10.10. Gavemæssigt stod den på Lego City i rå mængder.
30.10.10. Flot vejr og fantastiske efterårsfarver indbød til en tur i den friske luft, så vi fik kigget lidt på en del af Vestvolden.
16.10.10. Det skønne vejr var som skabt til en tur ud i de flotte efterårsfarver. Første stop var Ølstykke kirke, som har været centrum for mange begivenheder i Bents familie - altså et par generationer tilbage.
16.10.10. Vi fik lækker frokost på en restaurant ved Frederikssunds flotte havnefront.
16.10.10. Bagefter blev det til et besøg på dukkemuseet i Skuldelev, som har en enorm samling. Mest dukker men også masser af andet legetøj. Vi fortsatte til Selsø slot, der ligger aldeles pragtfuldt placeret i et smukt landskab. Vi nåede dog ikke indenfor denne gang.
16.10.10. Dagens "souvenir" var en Barbiedukke købt på dukkemuseet, der også har en salgsafdeling.
3.10.10. I vores tidlige efterårsferie tilbragte vi nogle dage i Sverige. Naturen var ved at iklæde sig de flotte efterårsfarver, og der var masser af svampe. Dem nøjes vi med at se på og fotografere, vi skal ikke risikere noget.
3.10.10. Havemøblerne blev gemt væk og der blev lukket helt for vandet, så vi forlod et vintersikret hus.
3.10.10. Den lille kælne kat var ved at vende helt op og ned på vores ferie. Den var formentlig kommet væk fra sit hjem, og så fulgte den efter os og var ret umulig at slippe af med. Vi spurgte alle i nærheden, men ingen kendte katten. Heldigvis tog en af de lokale affære og tog katten med sig.
18.9.10. Så var det Mettes tur til at fejre fødselsdag, så der vankede boller og lagkage.
12.9.10. Forlænget weekend på Bornholm med alt hvad dertil hører - også lidt søsyge på vej derover.
12.9.10. Anna, Michael og Nadia var med, og det gode vejr indbød til ture rundt i den flotte natur, hvor vi bl.a. fik set en rundkirke, Hammershus, Ekkodalen, Gudhjem, Svaneke, Jons kapel og en hel del mere.
12.9.10.Det blev også til mange trapper op og ned, en masse klipper, god mad og et par is.
12.9.10. Det lykkedes Nadia at finde de helt rigtige sten, som skulle med hjem og forvandles til Krølle-Bøller.
12.9.10. Vores base var en feriebolig på nordlandet. Her var godt med plads, hyggelig have, lille legeplads og en fin udsigt.
29.8.10. Sommerferien er slut og vi savner allerede denne dejlige udsigt, som vi havde fra det lille lejede feriehus i Nykøbing Mors. Vejret var særdeles omskifteligt, så udsigten varierede meget alt efter om det var sol, regn eller storm. Vi fik dog set meget mere end blot udsigten.
22.8.10 Jesperhus var en rigtig dejlig oplevelse. Her er masser for både store og små. Blomsterdelen var overdådig og fantastisk flot.
22.8.10. Sådanne "opsatser" dækket af en slags løgplanter var der mange af strøet ud over parkens store område.
22.8.10. Her er også en jungle-zoo eller tropeland, hvor man går rundt mellem dyrene. De mere farlige er dog lukket forsvarligt inde.
22.8.10. Denne dejlige søndag var der mange mennesker i Jesperhus for Sigurd Barret gav familiekoncert.
22.8.10. På Højriis slot myldrede vi rundt og løste mordmysteriet, så vi drog derfra med hver sit detektivdiplom. Vældig sjov og meget underholdende ide.
25.8.10. Spøttrup borg var også en spændende oplevelse. Den gamle middelalderborg er stort set intakt.
26.8.10. Vi havde glædet os til at se og spise på Svinkløv Badehotel, og det var en succes. Vejret og omgivelserne var flotte, huset imponerende og maden rigtig lækker.
26.8.10. Bagefter kørte vi til Bulbjerg, Danmarks eneste fuglefjeld og sikke en flot udsigt hele vejen rundt.
26.8.10. Anne Justs have i Hune beskrives bedst med ordet: fantasi. Hverken beskrivelser eller billeder yder den retfærdighed, den skal simpelthen opleves.
28.8.10. Mors og hele Limfjordsområdet omkring øen har masser af flot natur. Her er øer og halvøer, vige, fjorde og bugter, dæmninger og broer samt adskillige små færger. Vi sejlede med nogle af færgerne.
7.8.10. Endelig fik vi sommerferie og turen gik til fritidshuset i Småland. Vejret var lidt skiftende, men det blev alligevel til en del timer på terrassen, hvor vi nød søkigget. En af dagene var det totalt vindstille.
10.8.10. Vi var også på nogle ture. Her i Jönköbing, hvor vi så Tændstikmuseet og fik den spændende historie om tænstikfabrikation. Bagefter gik turen til det nærliggende Husqvarna, hvor fabrikken af samme navn også har et interessant museum.
13.8.10. På havebesøg i Blomstergården i Blekinge. Vi blev godt nok meget overrakede over den eventyrlige have med masser af sten, vand, blomster og så lidt flere sten. Det var vildt imponerende, og det var havens historie også.
1.8.10. Vi stiger om bord på "Det flydende teater", hvor vi så en forestilling om Frank Jæger, mens båden lå i Furesøen. En ganske pudsig oplevelse med denne specielle scene og de skønne naturlige kulisser. Vejret var perfekt og skuespillerne meget dygtige.
1.8.10. Forinden havde vi fået kaffe og kage sammen med Nadia og hendes mor. Og der kom et fint billede i kassen.
24.7.10. Både Storm og Flicka har fødselsdag i juli. Det blev fejret sammen med familie og venner. Det var Flickas første fødselsdag, så hun vidste ikke helt, hvad det handlede om, men det var spændende at pakke gaver ud.
24.7.10. Storm fyldte 4 år og vidste udmærket, hvad fødselsdag betyder. Storm er rigtig kommet i Lego-alderen, og det kunne ses på gavebordet. Der skal vist samles Lego den næste uges tid......
24.7.10. Der var både en Storm-lagkage og en Flicka-lagkage, og Flicka fik desuden sin helt egen lille lagkage.
17.7.10. En skøn sommerdag i Danmark, hvor vi lagde vejen forbi Hillerød og så den fantastisk flotte barokhave ved Frederiksborg slot.
17.7.10. Imponerende.......
17.7.10. Kaskader, springvand, monogrammer i buksbom, pyramideformede taks og meget mere. Den genskabte barokhave er bare vildt imponerende.
17.7.10. Turen gik videre til Munkeruphus, som er et lille og meget charmerende udstillingssted, som i øjeblikket viser tegninger, plakater m.v. af Christel Marott og Aage Lundvald. Jeg er ret forgabt i Christels fantastiske tegninger, og her var rigtig mange at kigge på.
17.7.10. Vi fortsatte til Flynderupgård, som er et pragtfuldt museum og frilandskulturcenter i Espergærde. Opført som en lille lystgård i et vidunderligt landskab. Her var bare dejligt.
17.7.10. Her kunne man bl.a. se en gammel købmandsbutik, en gammel skolestue og et fiskerimuseum. Altsammen meget flot præsenteret.
11.7.10. På en særdeles hed sommersøndag er et badebassin bare lykken. Selvfølgelig vankede der også is. Grillmaden måtte dog indtages indendørs i bagende hede, for pludselig begyndte det at regne.
11.7.10. Dagen før sin 1-års fødselsdag fik Flicka et kort, der lystigt spillede fødselsdagssang.
4.7.10. Vi indløste julegaven fra Anna, Michael og Nadia. Gaven var en guidebog til København. Vi skulle guide rundt og de ville så give frokosten. For at skåne bentøjet, valgte vi den "lette" løsning, og tog byen rundt med de guidede turistbusser, og faktisk var det ganske sjovt sådan at være turister i sin egen hovedstad. Der er 3 forskellige ruter, og her venter vi på en af busserne. Iøvrigt en ret varm dag, hvor vi nød frokosten udenfor, men i skygge akkompagneret af underholdende jazzmusik. Og guidebogen er bestemt ikke glemt......
4.7.10. I haven er de skønne engelske roser sprunget ud - sikke et syn og sikke en duft.