ambæks verden. billedarkiv 2010: 1. halvår
25.6.10. Weekend i det danske sommerland, og denne gang gik turen til sydvestfyn. Vi boede på en stor firelænget gård, der nu er kursuscenter og hotel. Haven var dejlig, og få skridt derfra var der både skov og vand.
26.6.10. Vejret artede sig pænt - især om aftenen, så vi kunne sidde udenfor og spise aftensmad.
25.6.10. Vi kiggede indenfor i "De Japanske Haver", og blev vældigt imponerede.
25.6.10. Vandet klukkede, fuglene kvidrede og solen strålede. Her var virkelig fred og idyl.
25.6.10. -og det var gennemført japansk.
26.6.10. Lørdag spiste vi en umådelig lækker frokost på Munkebro Kro. Der var gjort noget ud af alle de små retter, så hver eneste bid var en nydelse.
27.6.10. Vi nåede også at besøge Fåborg Museum, som netop havde fejret sit 100-års jubilæum. Vi har været der flere gange, men nyder hvert besøg. Museet er en lille perle, og denne gang indbød vejret til en kaffepause i den flotte museumshave.
19.6.10. Garderet med regntøj og paraplyer begav vi os i Zoologisk have sammen med børn og børnebørn. Det holdt dog tørt, så det blev en fin eftermiddag. Nogen blev malet og tatoveret, der blev klappet geder og der blev leget på den store legeplads.
19.6.10. Men der blev også kigget på dyrene.
13.6.10. Det var ikke just sommervejr, der prægede weekenden i det svenske fritidshus. Det var vådt, koldt og blæsende, så vi startede med at tænde for varmen, og så fordybede vi os i hver sin bog.
29.5.10. Det elendige forårsvejr har ikke inviteret til småture ud i det blå, men denne lørdag var det nogenlunde, så turen gik til Sydsjælland. Vi gik en lang tur på stranden ved Roneklint på Jungshoved.
29.5.10. Her er flot natur og et rigt fugleliv. På billedet ses den flade ø Maderne, som er lukket for besøg i fuglenes ynglesæson.
29.5.10. Det blev også til et lille kig på minihavnen ved Stavreby.
29.5.10. Som så ofte før måtte vi lige på kirkegårdsbesøg for at kigge efter slægtninges mulige gravsteder. Her i Ørslev, hvor denne lille kønne landsbykirke ligger. Og vi fandt slægtningene.
24.5.10. Så lykkedes det at få alle drivhusets planter på plads. Nu kan vi så gå og glæde os til de hjemmedyrkede afgrøder.
23.5.10. Storm og Flicka kom på besøg med deres mor. De havde været på 3 ugers ferie i Thailand, så det var længe siden, vi havde set dem. Flicka havde fået mere hår, og hun kunne både kravle og klappe.
23.5.10. I Thailand blev Storm kaldt Harry Potter p.g.a. brillerne. Her jagter han sæbebobler under vores noget køligere himmelstrøg.
15.5.10. For flere måneder siden planlagde vi en familieudflugt, hvor vi skulle Isefjorden rundt med 4 færger. Weekendvejret viste sig desværre fra sin absolut dårligste side, så der blev god brug for varmt vintertøj.
15.2.10. Den første færgetur fra Rørvig til Hundested bød på en del gyngen og skumsprøjt. Færgen på billedet sejlede os fra Sølager til Kulhuse og det var en rolig, men temmelig grå fornøjelse.
15.2.10. Efter endnu en rolig færgetur ankom vi til Bybjerggård Bed and Breakfast på Orø. Her skulle vi spise den medbragte aftensmad og overnatte.
15.5.10. Det var et dejligt sted, hvor der var masser af plads, motionsrum og nogle flotte biler, som Jeppe straks fik øje på.
15.5.10. De 3 piger var ellevilde, da de så, at der både var heste og geder, og de små gedekid blev klappet og kælet til den helt store guldmedalje. Højdepunktet var, da børnene fik lov at give gedekiddene deres flasker med mælk.
16.5.10. Så venter vi på den sidste færge, der skulle bringe os fra Orø til Holbæk.
16.5.10. Det var fortsat koldt og vådt, og det efterfølgende besøg i Andelslandsbyen Nyvang blev lidt hastigt, selv om der var mange spændende ting at kigge på. Både store og små ville gerne hjem i varmen.
3.4.10. Påsken blev tilbragt i det svenske fritidshus. Aldrig har vi set søens vandspejl så højt, men flot så det ud i det dejlige lørdagsvejr. Langt ude på søen lå der stadig is.
5.4.10. Vandfaldet er vores faste vandmåler, og aldrig har vi set det med så meget tryk på.
3.4.10. Det store træ udenfor terrassen er efterhånden blevet til en hel boligblok, og fuglene havde travlt med at undersøge lejlighederne.
1.4.10. Freja fejrede fødselsdag. Her kommer mor med lagkagen med 6 lys. Der var boller, masser af kager og dejlige fødselsdagsgaver.
1.4.10. Flicka havde været syg, men var heldigvis blevet rask nok til at komme til fødselsdag, og hun var i fint humør.
20.3.10. Min fødselsdag bød på gæster både formiddag og eftermiddag, men om aftenen var kun Storm og hans mor med os ude og spise. Storm var en eksemplarisk gæst, ja han nød det vist, selv om han ikke kunne sætte den omfangsrige dessert til livs.
13.3.10. Far og mor skulle i teatret, så vi havde fornøjelse af Nadias selskab. Vi besøgte Storm og Flicka og Nadia måtte bare prøve Storms ildmands-kostume.
13.3.10. Men det var slet ikke nok, så hjemme igen skulle alle prinsessekjolerne prøves.
14.3.10. Det blev også til en tur i haven for at se på Vintergækker og Erantis. Nadia bemægtigede sig kameraet, og det kom der nogle lidt anderledes billeder ud af - bl.a. dette.
23.2.10. Et lille kig indenfor hos Storm og Flicka. Den lille trold havde været syg et par dage, men nu gik det lidt bedre.
20.2.10. Farmor her havde inviteret nogle af børnebørnene til tøndeslagning på arbejdspladsen. 2 af de 3 var lidt for generte til at deltage, men Kamille stillede op med flot hat på hovedet og et drabeligt ar på kinden.
20.2.10. Der var ikke præmie for bedste udklædning. Havde der været var præmien helt sikkert gået til den lille charmerende Spiril, der tog alle med storm.
14.2.10. Slemt at komme tilbage til sne og kulde efter at have nydt denne skønne udsigt med tilhørende varme på Gran Canaria den sidste uge. Kors hvor vi bare nød det....
31.1.10. Denne gang var der hele 5 lys i Nadias fødselsdagslagkage, så der skulle pustes til.
31.1.10. Der var igen dømt gaveorgie, så Nadia fik travlt med at pakke ud. Den unge dame er vild med Hannah Montana, og det kunne ses på flere af gaverne.
31.1.10. Efter 2 dages snevejr, måtte der ryddes sne, før vi kunne få bilen ud og komme til Nadias fødselsdag.
31.1.10. Lidt besværligt med al den sne, men også ret flot.
10.1.10. Næppe var vi kommet ind i det nye år, før Bent havde fødselsdag og inviterede alle igen.
10.1.10. Og igen var gildesalen fyldt med store og små. Denne gang stod den på brunch.
10.1.10. Med 5 aktive småbørn skulle der ske noget, så der blev leget med biler, samlet papirmodeller med cirkus, lavet ballondyr og tyret balloner i alle retninger.
10.1.10. Kun Flicka holdt sig ro - hun lå på gulvet og pludrede og hyggede sig.
3.1.10. Straks efter nytår var vi en smuttur i Roskilde for at handle. Det var flot vejr, men bidende koldt.