ambæks verden. billedarkiv 2008: 2. halvår
27.12.08. Mors død og begravelse lige før jul betød en meget stille og afdæmpet højtid for os. Vi ville dog gerne se alle børnene, og de mange små skulle ikke snydes for gaverne. Det lykkedes at samle dem alle 3. juledag til lidt af et gaveorgie.
27.12.08. Og de mange fine gaver gjorde lykke. Nadia jublede, da hun fik en hel gavekiste med prinsessetøj.
27.12.08. Da Kamille fik et klokkeblomst-spil til Nintendoen kunne hun slet ikke vente med at komme hjem og spille.
27.12.08. De 2 små drenge var ellevilde med Storms nye Mack.
27.12.08. Frejas nye tegnetæppe blev afprøvet af alle ungerne.
27.12.08. Børnenes gave blev studeret indgående, og alle syntes allerede at glæde sig til en uges ophold i et luksus poolhus selv om det først er i maj måned.
December 2008. Mor blev bisat den 18. december. Hun blev 75 år.
December 2008. I godt en måned tilbragte jeg det meste af tiden sammen med min mor, inden hun den 13. december sov ind i sit eget hjem. Det var hårdt, men jeg er glad for at jeg kunne være hos hende den sidste tid. Roserne stod i mors have, men de kom i vase, så mor kunne nyde dem fra sengen.
November 2008. Jeg tog orlov fra mit arbejde og tog til Bornholm for at passe og være hos min mor, som efter godt 2 års hård kamp mod kræften nu var meget svag og afkræftet. Det blev til adskillige ture frem og tilbage mellem hjemmet og Bornholm.
30.11.08. De fleste børn og børnebørn mødte op til den årlige klippe/klistredag. Og i lighed med de foregående år handlede det i høj grad om at kreere flotte dekorationer til advents- og kalenderlys.
30.11.08. Kamille er blevet så stor, at hun nu rigtig kan være med. Hun krummede på og syntes det var sjovt.
30.11.08. Freja og Nadia havde travlt med at komme glasur på de mange kager, som Anna på forhånd havde bagt. Der kom et ordentligt lag på.....
30.11.08. Andre ville hellere lege med biler, og kassen med Jons gamle biler gjorde lykke - også hos Jon.
30.11.08. Mens de mange fine dekorationer tager form, er Jacob dybt koncentreret om at flette et noget indviklet julehjerte. Det endte desværre med at gå i stykker.
30.11.08. Jens har travlt med at trække perler på ståltråd, og der skal bruges mange til den flotte farvestrålende adventskrans, som Mia har planlagt.
1.11.08. Jeppe fylder 2 år og han ved godt, hvad gaver er. Han pakker ivrigt ud, mens de andre børn nysgerrigt kigger med. Jeppe er vild med biler, og dem er der heldigvis mange af i pakkerne.
1.11.08. Mor har lavet en flot sørøverlagkage.
1.11.08. Der blev leget heftigt med de mange biler. Pudsigt nok ville de 2 små fætre hele tiden lege med den samme bil, men efter den megen farten rundt tog de sig en lille fredelig pause foran fjernsynet.
27.9.08. Den sidste weekend i september tog vi til Bornholm sammen med børn og børnebørn, hvor vi boede i kommunens dejlige feriehus.
27.9.08. Lidt forsinket fejrede vi mors 75-års fødselsdag, og selv om mor er alvorligt syg, nød hun at komme ud og spise sammen med hele familien.
28.9.08. Vi besøgte på skift mor derhjemme, og der blev også tid til at kigge lidt på Bornholm.
28.9.08. Nogen besøgte Hammershus og kiggede på klipper og grotter, andre besøgte NaturBornholm.
12.9.08. Så oprandt den weekend, hvor vi havde inviteret Freja med op til fritidshuset i Sverige. Freja havde glædet sig rigtig meget, men det havde vi nu også.
13.9.08. Vi havde lovet hende en tur til Astrid Lindgrens verden - altså Pippiland. Det var vi alle 3 meget spændte på. Og sikke en oplevelse. Pippi og hendes venner var meget underholdende.
13.9.08. De tryllede, de sang og de farede rundt, og bagefter hilste de på børnene og fik sig en lille snak med dem.
13.9.08. Pippiland er et større område, hvor man vandrer rundt i Astrid Lindgrens forskellige verdener. Her er Villa Villekulla, Kathult,hvor Emil fra Lønneberg bor, her er Bulderby, Krageøen o.s.v.
13.9.08. Mellem sine optrædender kørte fru Prysselius rundt på sin cykel. Hun forlangte nærmest at få et kram af Freja. Det fik hun skam også.
13.9.08. I Nils Karlsson-Puslings hus kan man prøve hvordan det er at være lige så lille som Nils - alt er enormt.....
13.9.08. Men ellers er de fleste huse i miniformat, og man kan komme ind i mange af dem - d.v.s. børnene kan. Så Freja havde travlt med at fare ind og ud af af husene.
13.9.08. Der er rigtig meget at kigge på, og alt er lavet rigtig flot. Det gjorde ikke spor, at Freja ikke kendte alle Astrid Lindgrens figurer - det var sjovt alligevel.
13.9.08. Alt er lavet på børnenes præmisser og der er masser af legepladser rundt omkring. Og Freja kendte udmærket Pippis hest, så den måtte hun lige havde en ridetur på.
13.9.08. Mattisborgen fra Ronja Røverdatter er der selvfølgelig også. Pippiland har så meget at byde på, at tiden bare fløj af sted, og inden vi så os om, var der gået 5½ time og det var lukketid.
14.9.08. Efter en god nattesøvn, måtte vi ud og nyde det dejlige sensommervejr og den flotte svenske natur. Det lille egern havde travlt med at samle agern, og ved jorden vrimlede det med flotte svampe i forskellige størrelser og udformninger.
14.9.08. Alt i alt havde både Freja og vi en skøn weekend med masser af dejlige oplevelser. Men trætte var vi også alle 3.
7.9.08. Denne dejlige sensommersøndag var som skabt til et besøg i Valbyparken sammen med Storm og hans mor. Og som altid var børnenes vandhave noget af et hit.
7.9.08. Dahlia-haven var et væld af små og store blomster i alskens farver. Disse var enormt store.
31.8.08. Vejret var dejligt denne sidste sommerdag og Bakken lukkede. Vi havde slet ikke været der i år, så dette var sidste chance. Mange andre havde fået samme ide.....
31.8.08. Vi tog af sted med børn og børnebørn....
31.8.08. Og løb helt tilfældigt ind i flere børn og børnebørn, som også lige nyde vejret og Bakken.
31.8.08. Pigerne er så store, at de godt tør kaste sig ud i de lidt vildere kørende forretninger, når bare far eller mor er med.
31.8.08. Storm hyggede sig med de blidere forlystelser.
30.8.08. Vi passede 3 børnebørn og vejret var skønt. Lige vejr til at tage en tur med sporvogn, så vi kørte til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
30.8.08. Det var noget alle kunne bruge. Vi måtte konstatere, at sporvogne er for smalle til nutidens klapvogne, som vi måtte lade stå, så bortset fra en lille lur i bilen, fik Jeppe ikke sovet. Det var nu også alt for spændende for en lille fyr, der er vild med alle former for transportmidler.
30.8.08. Der var mange sporvogne at se på, og mange af dem kunne man også køre med. Det blev til en del ture frem og tilbage på den lille bane.
30.8.08. Der var sporvogne fra både ind- og udland, der var små og store, åbne og lukkede og nogle i 2 etager. Og børnene fik klippet billetter af en konduktør hver gang, vi kørte.
23.8.08. Den sidste ferieuge blev tilbragt i fritidshuset i Småland. Det var stadig så som så med søudsigten og vejret var ikke det bedste. Men så var der basis for at hygge sig med en god svensk krimi, og gangen blev også lige malet.
13.8.08. Feriens 2. del bestod af en 3-dages tur til Hamburg, hvor der var masser at se på. Den enorme havn var et must, og kajen her ved Landungsbrücke sydede af liv. Her lægger turbådene til, og der er masser af restauranter og souvenirbutikker.
13.8.08. Vi måtte selvfølgelig ud og sejle på Elben og aldrig har vi set så mange containere....
13.8.08. Hamburgs gamle pakhuse er ved at blive renoverede, og indrettes i dag til boliger, forretninger, restauranter m.m. Det ene huser et oplevelsesmuseum "Hamburg Dundeon" - det var en sjov og noget anderledes museumsoplevelse.
14.8.08. I samme pakhus finder man Miniatur Wunderland - verdens største modeljernbaneanlæg. Vi fik flere timer til at gå med at kigge på de mange store og vidt forskellige imponerende panoramaer. Wunderland har 200.000 indbyggere, 820 tog, 4000 skibe og biler og mere end 300.000 lys.
14.8.08. Der er masser af parker og grønne arealer i Hamburg. Vi gik en tur i den store park, hvor der adskillige gange har været store internationale blomsterudstillinger. Der var bare dejligt.
8.8.08. Vi fik også et par imponerende solnedgange.
4.8.08. Vi fik også tid til at slappe af og kigge os lidt omkring. Vejret var ganske udmærket - dog blæste det heftigt ind imellem, hvilket resulterede i nogle helt fantastiske scenarier.
3.8.08. Endelig fik vi ferie, og straks tog vi på sygebesøg på Bornholm, hvor mormor var blevet indlagt på Rønne Sygehus.
26.7.08. Storm fyldte 2 år, og dagen blev fejret sammen med familie og venner i Valbyparken i skønt sommervejr.
26.7.08. Storms forældre havde sørget for rigelige mængder af mad og drikke til både store og små, og Storm fik masser af dejlige gaver.
13.7.08. Vi hilste på lille Gizmo, Jens og Katjas 8 uger gamle Cavalier King Charles. Gizmo er meget lille og bare noget så nuser....